Influencer marketing – czy dalej jest tak skuteczny?

W artykule przeczytasz

Influencerzy mają duży wpływ na swoich odbiorców  i często są traktowani przez nich jako autorytety. Kwestia ta została zauważona przez marki, które postanowiły zacząć wykorzystywać znanych instagramerów, tiktokerów i innych twórców internetowych do promocji swoich produktów lub usług. W ten sposób powstał influencer marketing. Obecnie jest on jednym z najszybciej rozwijających się obszarów marketingu, jednak ze względu na to, że działania z takiego zakresu prowadzone są już od pewnego czasu, a użytkownicy internetu zaczęli zauważać to, że często ich ulubieni twórcy reklamują produkty, których wcale nie używają, pojawiają się pytania dotyczące przyszłości influencer marketingu. Czy dalej jest on tak skuteczny jak kiedyś? Podpowiadamy.

Czym jest influencer marketing?

Co to jest influencer marketing? Definicja influencer marketingu określa takie działania głównie jako kampanie reklamowe z udziałem influencerów. Pod tym pojęciem kryją się więc wszelkie czynności, które bazują na współpracy między poszczególnymi markami i influencerami. Ze względu na to, że definicja influencer marketingu dotyczy zarówno marketingu, jak i influencera, warto wytłumaczyć również, kim jest taka osoba. Influencer to osoba, która za pośrednictwem różnego rodzaju portali społecznościowych oraz platform cyfrowych wykorzystywanych do dystrybucji treści, tworzy relację z określoną społecznością, która jest odbiorcą jej postów czy wpisów.

Obecnie influencerzy zazwyczaj wykorzystują kanały takie jak Facebook, Instagram, TikTok czy platforma X. Mogą oni swoje treści publikować również w formie filmów na przykład na YouTube. Już samo pojęcie influencera w języku angielskim związane jest z wywieraniem wpływu. Znanymi influencerami są więc między innymi aktorzy, celebryci czy sportowcy. Jednak tak naprawdę w dzisiejszych czasach influencerem może zostać każda osoba, która zyska odpowiednie grono odbiorców, którzy będą chcieli poznawać opinię spostrzeżenia czy wartości takiego człowieka. Influencer może więc w pewien sposób kształtować rzeczywistość.

Można więc powiedzieć, że marketing influencerski jest prężnie rozwijającą się formą marketingu polegającą na komunikowaniu się influencera z internautami i przekazywaniu im przez taką osobę treści o charakterze marketingowym. Influencer w takim układzie jest osobą którą promuje w sieci dane produkty lub usługi czy też markę i jest swego rodzaju pośrednikiem między swoimi odbiorcami będącymi również potencjalnymi klientami a konkretną firmą.

Jak influencer marketing zmieniał się na przestrzeni lat?

Twórcy internetowi, którzy budowali duże społeczności, zostali zauważeni przez marki, które uznały, że funkcja ambasadora firmy nie musi przepadać wyłącznie celebrytą, ponieważ równie dobrze w tej roli mogą sprawdzić się znani blogerzy czy YouTuberzy, którzy swoimi treściami i działaniami przyciągali miliony widzów. W Polsce influencer marketing zaczął rozwijać się mniej więcej w 2015 roku. Jak jednak wyglądała historia takich działań?

Blogi i vlogi

Początki influencer marketingu w Polsce związane są z pracą blogerów i blogerek, którzy właśnie za pomocą blogów oraz vlogów zaczynali wywierać pewien wpływ na swoich odbiorców. Dodatkowo kanały te umożliwiały im również proste interakcje w postaci komentarzy. Nic więc dziwnego, że blogi szybko stały się dość prężnie działającymi platformami o wysokim zaangażowaniu użytkowników. Mimo to jednak w początkowej fazie rozwoju blogów twórcy internetowi, mimo że mogli pochwalić się wysokim zaangażowaniem użytkowników i rosnącym zaufaniem, to ich ekwiwalent reklamowy wciąż był nieporównywalnie niższy w stosunku do możliwości celebrytów.

Rynek influencerski zaczął kształtować się w Polsce jeszcze zanim pojawiły się popularne platformy  społecznościowe i rozkwit social mediów. Twórcy publikujący treści na swoich blogach ale również na YouTubie coraz częściej brali udział w kampaniach, które do tej pory były zlecane wyłącznie celebrytom. Zaczynali więc pełnić rolę ambasadorów marek i stali się dużo bardziej zauważalni w przestrzeni medialnej.

Social media

W momencie kiedy zaczęły pojawiać się platformy takie jak Facebook, a następnie Instagram czy Twitch oraz inne aplikacje, content, który generowany był wówczas w postaci vlogów na YouTubie czy wpisów na blogach, został przeniesiony na te platformy. W zasadzie w krótkim czasie wszystkie te platformy społecznościowe wchłonęły twórców razem z ich społecznościami. Następnie w mediach społecznościowych treści, które były do tej pory darmowe, zaczęły drastycznie tracić odbiorców.

Czy warto założyć konto na instagramie? Przeczytaj w tym artykule!

Ograniczenie widoczności bezpłatnych treści zaczęło więc zmuszać influencerów do ponoszenia pewnych wydatków w celu dotarcia do grupy odbiorców, nawet jeżeli wcześniej już ją pozyskali. Dlatego influencerzy zostali zmuszeni do podejmowania większej ilości płatnych współprac, aby móc uzyskiwać wciąż nowych odbiorców, a także skutecznie docierać do obecnych obserwatorów.

Tak naprawdę influencer marketing chłonął praktycznie każde nowe medium, a co za tym idzie, generował zapotrzebowanie na nowe formaty. Jest to więc dziedzina marketingu, która szybko dostosowywała się do zmian na rynku. Sami influencerzy, którzy zaczęli być coraz bardziej popularni, a także mieli wpływ na duże społeczności, stali się autorytetem i dokonali pewnej zmiany społecznej. Obecnie spora część nastolatków czy dzieci już nie chce pracować jako lekarz, czy policjant, lecz chce zostać właśnie influencerem.

Dobre BIO na instagramie to jednej z fundamentów sukcesu. Sprawdź jak je dobrze przygotować.

Metryki a influencer marketing

Przez długi czas marki, które chciały podjąć współpracę z influencerem w celu promowania swoich produktów lub usług zwracały szczególną uwagę na liczbę jego followersów a także metryki. Czym są metryki?? W social mediach to statystyki oraz inne dane, które można znaleźć w analityce konkretnego medium społecznościowego. Oprócz często najważniejszego dla firm wskaźnika, jakim jest liczba obserwujących statystyki, które oferują platformy społecznościowe, dotyczą również danych związanych z liczbą kliknięć, ruchem, zaangażowaniem czy konwersjami.

Obecnie działania z zakresu influencer marketingu mogą prowadzić także niewielcy twórcy internetowi. Bardzo często takie osoby, mimo że nie mogą pochwalić się znaczną liczbą obserwujących, to jednak ich odbiorcy wykazują dużo większe zaangażowanie i poziom zaufania do takiego influencera niż w przypadku dużych, wielomilionowych kont. Jeśli więc firma odpowiednio dopasuje do swojej branży content mikroinfluencera, może liczyć na wysoki stopień konwersji i zwiększenie sprzedaży produktów lub usług.

Kiedy nastąpił największy boost influencer marketingu?

Influencer marketing od momentu kiedy zaczął funkcjonować w naszym kraju, przeszedł wiele zmian. Mimo to jednak wciąż utrzymuje się w czołówce najbardziej wartościowych strategii marketingowych. Największy boost takich działań nastąpił jednak w latach 2019-2022. Wówczas do wzrostu popularności influencer marketingu przyczyniła się także pandemia COVID-19. W tym czasie, kiedy możliwość przemieszczania się była ograniczona, a my byliśmy namawiani do tego, aby zostawać w domu, twórcy internetowi odnotowywali największe wzrosty zaangażowania oraz liczby obserwujących użytkowników. 

W tym czasie również na naszym rynku pojawiła się platforma TikTok, która stała się niezwykle popularnym medium, które szczególnie upodobało sobie pokolenie Z. Wielu twórców, którzy właśnie wtedy rozpoczęli swoje działania w sieci za pośrednictwem tego medium, obecnie jest popularnymi influencerami i może pochwalić się ogromnym zaangażowaniem oraz wielotysięczną a nawet milionową społecznością.

Czy influencer marketing dalej jest tak skuteczny jak kiedyś?

Działania prowadzone w ramach influencer marketingu, czyli marketingu, w przypadku którego twórca, jakiego cechuje rozpoznawalność i szeroka grupa docelowa, swoimi zasięgami i strategiami jest w stanie w sposób efektywny reklamować i rekomendować produkty lub usługi danej marki są nadal skuteczne. Reklama w ramach kampanii influencer marketingowych mimo pewnych przeciwności wciąż jest potężnym narzędziem w rękach promowanej marki. 

Obecnie pytania związane z influencer marketingiem często dotyczą tego, czy działania takie są w dzisiejszych czasach tak samo skuteczne jak kiedyś. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczne, ponieważ wiele zależy od wyboru influencerów, danej grupy docelowej czy sposobu przeprowadzenia takiej kampanii. Bez wątpienia jednak użytkownicy zdają sobie obecnie sprawę z tego, że często rekomendacje ich ulubionych twórców są niewiarygodne. 

Właśnie ze względu na nadużywanie reklamy w swoich social mediach Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów obliguje twórców do oznaczania płatnych współprac jako reklamy, aby odbiorcy byli świadomi, z jakimi treściami mają do czynienia. Materiały promocyjne obecnie więc muszą być w odpowiedni sposób oznaczone, aby odbiorcy nie mieli wątpliwości, że mają do czynienia z materiałem reklamowym. O tym czy takie treści przekonają ich do skorzystania z oferty danej marki, może decydować sposób, w jaki firma taka zostanie przedstawiona przez influencera. Ważne jest jednak również, aby reklamy które pojawiają się na profilu konkretnego twórcy treści, były spójne z jego wartościami czy tematyką konta.

W dzisiejszych czasach niestety wielu znanych influencerów nie dobiera płatnych współprac, kierując się pewnymi wartościami, lecz wyłącznie kwestiami finansowymi. Konta niektórych influencerów stały się prawdziwym “słupem reklamowym”. Oznacza to, że użytkownicy zasypywani są wręcz reklamami różnych produktów – od elektroniki przez chemię domową, kosmetyki, ubrania gadżety i wiele innych. To powoduje, że taki twórca staje się coraz mniej wiarygodny w oczach swoich odbiorców, jeśli publikuje on wyłącznie materiały reklamowe, a dodatkowo użytkownicy widzą, że korzysta on z konkretnych produktów wyłącznie dla potrzeb nagrania rolki czy stworzenia postu, a w rzeczywistości na przykład na swoich instastories czy vlogach wykorzystuje zupełnie inne elementy. Wówczas prawdopodobieństwo, że  zainteresują się reklamowaną przez taką twórcę marką, jest znacznie mniejsze.

Mimo to jednak influencer marketing wciąż jest jedną z bardzo skutecznych strategii marketingowych i chętnie używany jest przez firmę działające niemal we wszystkich branżach. Obecnie jednak marki dobierając influencerów, z którymi chciałyby współpracować, powinny zwracać szczególną uwagę już nie tylko na stopień konwersji, liczbę obserwujących czy kliknięć, ale także spójność takiego profilu i jego wiarygodność. Mimo to rynek influencer marketingu nadal jest wielomilionowym biznesem, a najbardziej znani twórcy internetowi, tworząc płatne kampanie, mogą liczyć na niezwykle wysokie, sięgające kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych zarobki.

Nowe formy komunikacji z odbiorcami a influencer marketing

Marketing treści bez wątpienia jest jedną ze skutecznych strategii marketingowych, która jednak obecnie może występować w wielu różnych formach. Oznacza to, że promowanie marki za pomocą treści może odbywać się zarówno w postaci wpisów na blogach, artykułów sponsorowanych, promocji za pośrednictwem influencerów, ale również prywatnych użytkowników. Obecnie ze względu na to, że wiarygodność znanych twórców często w oczach ich odbiorców jest coraz mniejsza, a to właśnie opinie zwykłych użytkowników uchodzą za wiarygodne i rzetelne, pewną konkurencją dla influencer marketingu staje się UGC.

Jak zostać UGC Creatorem? Przeczytasz tutaj: https://milionkobiet.pl/ugc-co-to-jak-zostac-ugc-creatorem-i-czy-to-sie-oplaca/

Obecnie UGC Creatorzy często przeprowadzają swoje działania jako uzupełnienie kampanii influencer marketingowej. Coraz więcej marek decyduje się jednak na to, by zrezygnować ze współpracy z influencerami o milionowych zasięgach na rzecz tworzenia kontentu UGC. Jest on bardziej wiarygodny i rzetelny. Obecnie UGC od pewnego czasu dopiero się rozwija, jednak mimo to już UGC Creatorzy są poszukiwani przez marki działające w różnych branżach, a sam content UGC stanowi świetne uzupełnienie strategii influencer marketingu oraz pozostałych działań promocyjnych wielu firm.

Przeczytaj również: Czym jest Threads od Instagrama?

Zobacz także:

Jak napisać dobre bio na Instagramie?

Media społecznościowe to narzędzie niezbędne do budowania zarówno marki osobistej, jak i wizerunku firmy. W dzisiejszych czasach ogromne znaczenie ma