Wyobraź sobie, że ubiegasz się o pracę, przechodzisz kolejne etapy rekrutacji, a nagle kontakt z działem HR wymarzonej firmy się urywa. A może nie musisz sobie tego wyobrażać, bo dokładnie wiesz, jak to jest? Niestety, zjawisko to spotyka bardzo wielu kandydatów poszukujących zatrudnienia. Co znaczy ghosting i jak sobie z nim radzić?
Czym jest ghosting na rynku pracy?
Ghosting to słowo kojarzone głównie z kontekstem randkowym, jednak często występuje także na rynku pracy. Odnosi się do sytuacji, w której jedna strona relacji urywa kontakt bez żadnego wyjaśnienia. W ramach rekrutacji nierzadko dzieje się tak, że pracodawcy lub nawet kandydaci nagle przestają odpowiadać na wiadomości pomimo wcześniejszej komunikacji i niekiedy wstępnych ustaleń dotyczących zatrudnienia.
Zjawisko ghostingu może wystąpić na różnych etapach procesu rekrutacyjnego. Czasami ma miejsce od razu po rozmowie kwalifikacyjnej, kiedy kandydat oczekuje na feedback, a go nie otrzymuje. Niekiedy kontakt urywa się nawet po kilku etapach rekrutacji, a bardzo często kandydaci nie otrzymują nawet żadnej odpowiedzi na przesłane CV.
Dlaczego ghosting w rekrutacji jest zły?
Ghosting najczęściej jest postrzegany jako przejaw braku szacunku wobec kandydatów. Osoby ubiegające się o pracę poświęcają swój czas i energię na przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej czy wykonują zadania rekrutacyjne, a następnie nie otrzymują żadnej odpowiedzi. Oczekiwanie na odzew bywa ogromne frustrujące i demotywujące, szczególnie gdy ktoś znajduje się w trudnej sytuacji i pilnie potrzebuje zatrudnienia.
Kandydaci, których dotyka ghosting, mogą odczuwać niepewność i stres. Brak odpowiedzi czy feedbacku po rozmowie niekiedy sprawia, że osoby czują się niewystarczające dobre na dane stanowisko, tracą wiarę w swoje możliwości i osłabia się ich poczucie własnej wartości. A przecież brak zatrudnienia to nie zawsze oznaka braku kompetencji, lecz np. zbyt dużej liczby nadesłanych CV.
Brak informacji zwrotnej ze strony rekruterów utrudnia kandydatom dalszy rozwój. Feedback jest dla nich znakiem, co mogą poprawić w swojej aplikacji czy podczas rozmów o pracę. Bez niego nadal nie wiedzą, co robią nie tak. Ghosting wpływa bardzo negatywnie na wizerunek pracodawcy, a informacje o nim mogą znaleźć się np. w serwisach z opiniami na temat firm.
Należy jednak pamiętać, że kandydaci też czasami stosują ghosting. Takie zjawisko jest złe, ponieważ:
- spowalnia proces rekrutacyjny i odsuwa moment zatrudnienia kogoś innego;
- pokazuje brak profesjonalizmu danej osoby, a takie informacje często niosą się dalej w branży;
- kandydat traci możliwość uzyskania feedbacku, czyli sam odtrąca szansę na swój rozwój zawodowy.
Jak radzić sobie z ghostingiem? Porady dla kandydatów
Badanie No Fluff Jobs z 2022 roku na temat ghostingu pokazało, że 9,6% kandydatów nigdy nie otrzymało informacji zwrotnej podczas rekrutacji, 36,2% ankietowanych dostaje ją rzadko, a 34,5% jedynie czasami. To pokazuje, że niestety w obecnej rzeczywistości należy spodziewać się takiej sytuacji.
Jeśli nie otrzymujesz odpowiedzi po rozmowie kwalifikacyjnej, możesz samodzielnie zapytać o status swojej aplikacji. Pamiętaj jednak, aby zapytanie było krótkie i kulturalne. Zdarza się, że nawet próby kontaktu ze strony kandydatów są ignorowane. Nie odbieraj tego personalnie.
Ghosting ze strony pracodawcy świadczy o braku profesjonalizmu ze strony firmy, a nie Twoim. Aplikuj na wiele ogłoszeń, by zmniejszyć stres związany z oczekiwaniem na jedną odpowiedź. A jeśli to Ty chcesz zrezygnować z danej rekrutacji, jak najszybciej poinformuj pracodawcę o swojej decyzji. Zrywanie kontaktu bez uprzedzenia z obu stron jest niestosowne.
Postaraj się potraktować ghosting jako coś, co było Ci pisane. Jeśli rekruterzy w danej firmie zignorowali Twoją aplikację, to znaczy, że najprawdopodobniej za rogiem czeka na Ciebie coś, w czym odnajdziesz się jeszcze lepiej. Powodzenia!