Czy zlecanie napisania CV to dobry pomysł?

W artykule przeczytasz

CV jest wizytówką kandydata, która może wpłynąć na wizerunek takiej osoby w oczach przyszłego pracodawcy zanim jeszcze ten zdecyduje, czy zaprosić go na rozmowę kwalifikacyjną, czy też nie. Z tego powodu dokument taki powinien być przygotowany w czytelny i staranny sposób, a także zawierać wszelkie niezbędne dla konkretnego stanowiska informacje. Dla niektórych osób tworzenie życiorysu jest niełatwym zadaniem, zwłaszcza pod kątem graficznym. Dlatego decydują się na zlecenie wykonania takiego CV innej osobie, zazwyczaj ogłaszającej swoje usługi w internecie. Czy jednak jest to dobry pomysł i czy zlecenie napisania CV zawsze jest jedynym wyjściem? Podpowiadamy.

Jak należy pisać CV?

  • CV i list motywacyjny stanowią najważniejsze dokumenty rekrutacyjne. Warto napisać je samodzielnie, nawet jeśli nie mamy zbyt dużego doświadczenia w tworzeniu aplikacji. Z pomocą mogą nam przyjść nie tylko specjaliści zajmujący się odpłatnym pisaniem CV, ale też szablony CV, dzięki którym łatwiej nam będzie uporządkować nasz życiorys. Jak napisać dobre CV i co powinno się w nim znaleźć?
  • Dane kontaktowe – na początku naszego życiorysu powinny znaleźć się podstawowe dane kontaktowe, takie jak: imię i nazwisko, numer telefonu, profesjonalny adres e-mail, a także miasto zamieszkania. Pełny adres zamieszkania nie jest obecnie już konieczny. Opcjonalnie w tym miejscu możemy umieścić także link do naszego portfolio, jeżeli jest to istotne z punktu widzenia konkretnego stanowiska, o jakie się ubiegamy lub też link do naszego profilu na LinkedIn, jeśli posiadamy rozbudowaną sieć kontaktów i aktywnie udzielamy się w tym miejscu.
  • Wykształcenie – to istotny element, niezależnie od tego, czy piszemy nasze pierwsze CV w życiu, czy mamy spore doświadczenie w tej kwestii. Obowiązuje tutaj odwrócona chronologia. Powinniśmy zawrzeć tutaj wszystkie uczelnie lub szkoły, jakie ukończyliśmy, a także tytuły naukowe, lub zawodowe oraz okres studiów. W przypadku CV tworzonego przez studenta czy absolwenta opcjonalnie można w tym miejscu umieścić informacje o temacie pracy dyplomowej, wyróżnieniach czy stypendiach, ale tylko wtedy kiedy będą one istotne z punktu widzenia zajmowanego stanowiska. Pamiętajmy również, że jeżeli ukończyliśmy studia, nie powinniśmy umieszczać w tej sekcji szkoły średniej.
  • Doświadczenie – to jedna z najważniejszych części każdego CV, która podobnie jak wykształcenie, powinna być stworzona z wykorzystaniem odwróconej chronologii, czyli od najnowszego do najstarszego zajmowanego stanowiska. Każda pozycja powinna zawierać informacje o nazwie firmy, a także jej lokalizacji, okresie zatrudnienia (wliczając w to miesiąc i rok rozpoczęcia i zakończenia pracy), a także nazwę stanowiska. Dobrze jest umieścić tu także krótkie podsumowanie obowiązków i osiągnięć w poprzednich miejscach pracy. Warto tu używać liczb i konkretów, ponieważ pracodawca chce wiedzieć, jakie korzyści osiągnie, zatrudniając nas.
  • Umiejętności – możemy tu umieścić zarówno twarde, jak i miękkie kompetencje. Powinny być jednak one dopasowane do stanowiska, jakie chcemy zająć. Dlatego, zamiast tworzyć długiej listy wszystkich naszych umiejętności, skupmy się na kluczowych kompetencjach najlepiej odzwierciedlających nasze zdolności i tych, które będą najlepiej dopasowane do wymagań pracodawcy określonych w ofercie pracy.
  • Kursy i szkolenia jeżeli posiadamy certyfikaty lub dyplomy ukończonych kursów bądź szkoleń, istotnych na danym stanowisku, umieśćmy je w tej sekcji. Jeżeli uczestniczyliśmy w wielu różnych warsztatach, wówczas skupmy się na tych najważniejszych i najbardziej prestiżowych.
  • Zainteresowania – to opcjonalna sekcja, która jednak zazwyczaj stosowana jest przez kandydatów. Może być ona wykorzystana, by pokazać się z bardziej osobistej strony rekruterowi. Warto jednak umieszczać w niej zainteresowania mające potencjalne znaczenie dla stanowiska, jakie chcemy zajmować lub takie, które wzbudzą zainteresowanie u rekrutera. Warto tutaj wskazywać także zainteresowania zawodowe rozwijające nasze umiejętności.
  • Klauzula – informacja o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych powinna być umieszczona na samym dole takiego dokumentu. Jest ona szczególnie istotna, ponieważ nawet najlepiej skonstruowane CV, nie zagwarantuje nam zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, jeżeli nie udzielimy w nim zgody na kontakt i przetwarzanie naszych danych w celach rekrutacyjnych.

Może Cię zainteresować: 10 kluczowych elementów dobrego CV.

Kiedy warto zlecić napisanie CV przez kogoś?

W pewnych sytuacjach możemy rozważyć zlecenie napisania CV. Dotyczy to zwłaszcza kandydatów potrzebujących wsparcia w opracowaniu profesjonalnego i spersonalizowanego dokumentu, którzy nie mają jeszcze doświadczenia w tworzeniu życiorysów, czy też decydują się na zmianę ścieżki kariery. Napisanie CV przez renomowanego specjalistę, który uwzględni wszystkie nasze wymagania, a także wymagania pracodawcy, doskonale znającego wszelkie trendy na rynku pracy, a także systemy wykorzystywane przez rekruterów, może być pomocne kiedy mamy do czynienia ze:

  • złożonym doświadczeniem zawodowym – osoby, które mają bardzo długą i bogatą karierę zawodową, często w różnych branżach i na różnych stanowiskach, mogą mieć problem z tym, aby w sposób zwięzły i czytelny, przedstawić swoją historię zawodową. Dlatego specjalista może pomóc im usystematyzować wszelkie informacje i wyselekcjonować te, które będą najbardziej istotne z punktu widzenia wymogów konkretnej oferty pracy;
  • zmianą branży lub ścieżki kariery – jeżeli planujemy zmianę branży czy szukamy innych wyzwań zawodowych niż te, z jakimi mieliśmy do tej pory do czynienia, profesjonalista pomoże nam wyeksponować te umiejętności, które są istotne dla nowego sektora, a także przedstawić nasze doświadczenie w atrakcyjny dla rekruterów z innego sektora sposób, nawet jeżeli nie działaliśmy jeszcze w konkretnej branży;
  • brakiem doświadczenia w tworzeniu CV – jeżeli nigdy wcześniej nie przygotowywaliśmy CV lub ostatni raz takie dokumenty aplikacyjne przygotowywaliśmy wiele lat temu i nie znamy aktualnych standardów, możemy skorzystać z pomocy specjalisty, który wskaże nam jak stworzyć dokument zgodny z najnowszymi wymogami, a także odpowiednio podkreślić kluczowe kompetencje i umiejętności;
  • aplikacją do dużych firm z systemami ATS – duże korporacje coraz częściej korzystają z systemu ATS, czyli Applicant Tracking Systems. Są to narzędzia skanujące dokumenty w poszukiwaniu odpowiednich słów kluczowych. Dlatego nieodpowiednia struktura czy brak istotnych fraz w naszym CV mogą spowodować, że automatycznie zostanie ono odrzucone przez system, zanim jeszcze trafi do rąk rekrutera. Specjalista może nam pomóc je zoptymalizować w taki sposób, aby przeszło ono przez automatyczne filtry.

Istnieje wiele innych sytuacji kiedy warto skorzystać z pomocy specjalisty zajmującego się pisaniem CV. Bardzo często z takich usług korzystają kandydaci na stanowiska menadżerskie, kierownicze czy specjalistyczne, którzy chcą odpowiednio przedstawić swoje osiągnięcia i kompetencje. To dobra opcja również dla osób starających się o pracę za granicą. Wówczas skorzystanie z pomocy eksperta, który tworzy CV dla zagranicznych firm, pomoże im dopasować życiorys do standardów panujących na konkretnym rynku pracy.

Oczywiście specjalista tworzący CV na zamówienie, może pomóc także kandydatom, którzy regularnie wysyłają swój stworzony samodzielnie życiorys, lecz nie otrzymują odpowiedzi lub zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne. Wówczas taki ekspert identyfikuje błędy i wprowadza poprawki, które zwiększają szanse na sukces. Osoby, które nie czują pewnie się w pisaniu, nie umieją zwięźle formułować myśli, a także mają problem z autoprezentacją, również mogą skorzystać z profesjonalnego wsparcia.

Jak wygląda proces zlecenia napisania CV przez specjalistę?

Proces tworzenia CV przez specjalistę, który zajmuje się tym zagadnieniem, różni się w zależności od wymagań konkretnej osoby czy też firm oferujących takie usługi, ale także potrzeb kandydata. Zazwyczaj obejmuje on kilka etapów, dzięki którym możliwe jest stworzenie finalnej wersji takiego dokumentu. Pierwszym z nich jest konsultacja. Może odbyć się ona w formie rozmowy telefonicznej, online, ale także ankiety. Wówczas specjalista zbiera informacje na temat kariery zawodowej klienta, jego osiągnięć, umiejętności, doświadczenia zawodowego, edukacji, a także celów zawodowych. W tym momencie ważne jest, by dostarczyć mu jak najwięcej informacji, które pozwolą mu spersonalizować nasze CV i dopasować je do naszej sytuacji.

Kiedy specjalista już zbierze odpowiednie dane, wówczas przechodzi do opracowania struktury naszego CV. Na tym etapie powinien on dopasować jego układ do wymogów branży, w jakiej działa kandydat. Dlatego na przykład w przypadku sektora technicznego, ważne jest przedstawienie konkretnych umiejętności technicznych i doświadczenia w pracy projektowej. W przypadku branż kreatywnych, takich jak marketing, liczą się bardziej umiejętności miękkie, kreatywność, a także portfolio kandydata.

Następnie taki specjalista przystępuje do napisania CV. W tym etapie musi on wykorzystać język, który wyróżni kandydata na tle innych. Pamiętajmy jednak, że powinien być on fachowy i jak najbardziej uniwersalny. Dlatego zlecenie pisania CV profesjonaliście ma sens tylko wtedy, kiedy działaniem takim zajmie się ekspert, który ma spore doświadczenie w przygotowywaniu dokumentów aplikacyjnych. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że są one wykonane zgodnie z wszelkimi wymaganiami rekruterów, a także najnowszymi standardami rynkowymi.

Na jakie aspekty uważać, zlecając napisanie CV?

Istnieje szereg potencjalnych zagrożeń związanych ze zleceniem napisania CV. Dlatego wybierając specjalistę, który zajmie się takim zagadnieniem, należy zwrócić uwagę na to, jak duże ma doświadczenie, a także czy posiada grono zadowolonych klientów. Wśród wad pisania z CV przez eksperta wymienia się:

  • brak autentyczności – jeżeli dokument zostanie przygotowany przez inną osobę, najprawdopodobniej nie będzie ona w stanie oddać w pełni osobowości kandydata, a także jego unikalnych cech. To z kolei może prowadzić do sytuacji, gdy osoba aplikująca na konkretne stanowisko, nie będzie w stanie w pełni przedstawić swojej wartości podczas rozmowy kwalifikacyjnej ze względu na to, że jej dokument nie będzie zgodny z jej osobowością i doświadczeniami. Z tego powodu jednym z najczęściej wyróżnianych argumentów poruszanych przeciwko zleceniu pisaniu CV, jest ryzyko utraty autentyczności;
  • brak elastyczności – profesjonalne CV często jest pisane zgodnie z pewnym schematem i nie jest zbyt elastyczne, co jest dużą wadą w kontekście dynamicznie zmieniających się branż, zwłaszcza tych, gdzie liczy się kreatywne i nieszablonowe podejście. Dodatkowo jeśli będzie ono napisane zbyt technicznie lub w formalny sposób, w niektórych przypadkach może zniechęcić pracodawcę;
  • ryzyko oszustw – ze względu na to, że rynek specjalistów zajmujących się pisaniem CV jest już dość rozwinięty, istnieje spore ryzyko trafienia na firmę czy eksperta oferującego niską jakość usług lub działającego nieuczciwie. Dlatego mimo obietnic spersonalizowanego życiorysu o efektownej szacie graficznej, możemy otrzymać w rzeczywistości standardowe, niezbyt wartościowe CV, które nie wyróżnia nas na tle innych kandydatów i które z łatwością moglibyśmy stworzyć, korzystając z kreatora CV dostępnego w internecie;
  • koszt usługi – obecnie ceny profesjonalnych pisarzy CV są dość wysokie. Dlatego jest to pewien problem zwłaszcza dla osób, które poszukują pracy i ich sytuacja finansowa w danym momencie jest dość trudna. Mimo że jest to inwestycja, która może się zwrócić, to jednak szansa na znalezienie pracy dzięki napisaniu CV przez specjalistę, nie wynosi 100% i zawsze istnieje ryzyko, że mimo iż ponieśliśmy pewne koszty, to nie otrzymamy zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.

Zalety zlecania napisania CV

Zlecenie napisania CV specjaliście, który zajmuje się tym zagadnieniem, ma swoje wady i zalety. Wśród korzyści wynikających z takiego rozwiązania wymienia się:

  • profesjonalizm i doświadczenie specjalisty – osoba, która na co dzień zajmuje się takim procesem, doskonale wie, jakie informacje powinny znaleźć się w CV, a także jak ująć je w atrakcyjnej formie oraz dopasować dokument do specyficznych wymogów branżowych. Tacy eksperci mają także wiedzę na temat aktualnych rynków trendów na rynku pracy, dzięki czemu potrafią odpowiednio dopasować życiorys do oczekiwań pracodawcy. Możemy więc skorzystać z ich wiedzy i doświadczenia;
  • oszczędność czasu – bez wątpienia sporządzenie profesjonalnego CV zajmuje sporo czasu. W przypadku niedoświadczonych osób nawet kilka lub kilkanaście godzin. Dlatego zlecenie takiego zadania pozwala nam zaoszczędzić czas, który możemy przeznaczyć na inne aktywności, takie jak na przykład rozwijanie sieci kontaktów, poszukiwanie pracy czy też przygotowanie się już do rozmów kwalifikacyjnych;
  • dostosowanie do systemów ATS – wiele, zwłaszcza dużych korporacji, korzysta obecnie systemów ATS, których zadaniem jest automatyczna analiza i filtrowanie CV zanim zostaną one przekazane do oceny przez rekrutera. Zlecając przygotowanie życiorysu przez specjalistę, zwiększamy szansę na to, że dokument zostanie zoptymalizowany w taki sposób, by był dopasowany do wymagań systemu ATS. To z kolei zwiększy nasze szanse na pozytywne rozpatrzenie aplikacji;
  • indywidualne podejście – profesjonalni twórcy CV często gwarantują indywidualne podejście do klienta i tworzą aplikacje w pełni dopasowane do specyficznych potrzeb kandydatów czy też ich celów zawodowych. Dzięki temu taki dokument może być bardziej przekonujący niż ogólne standardowe CV.

Jakie są dobre praktyki pisania CV jeśli tworzymy je samodzielnie?

Rekrutacja jest procesem dość powtarzalnym. Dlatego rekruterzy zwracają uwagę na szereg aspektów, przeglądając CV kandydatów. Pamiętajmy, że zazwyczaj na wstępne przeanalizowanie dokumentów aplikacyjnych, mają jedynie kilka sekund. Dlatego tworząc swój życiorys samodzielnie, bez pomocy specjalisty zajmującego się takim zagadnieniem, powinniśmy pamiętać o kilku czynnikach. Ważne jest, by nasze CV:

  • miało przejrzystą formę – dokumenty aplikacyjne powinny posiadać uporządkowaną strukturę tak, aby rekruter w kilka sekund mógł znaleźć w nich wszystkie potrzebne mu do analizy naszej kandydatury informacje. Pamiętajmy również, że poszczególne sekcje powinny być ze sobą spójne. Dlatego zachowajmy takie same odstępy czy sposób wyróżniania tekstu;
  • było dostosowane do oferty pracy – dobrą praktyką podczas samodzielnego pisania CV jest dopasowywanie takiego dokumentu za każdym razem do oferty pracy, na jaką aplikujemy. Dlatego dobrze przeczytajmy ogłoszenie i sprawdźmy, czy wyróżniliśmy umiejętności, doświadczenie, osiągnięcia lub wykształcenie, najbardziej istotne z punktu widzenia konkretnego stanowiska. Warto stosować tutaj także odpowiednie słowa kluczowe, zwłaszcza jeżeli aplikujemy do międzynarodowych korporacji, ponieważ jeżeli firma używa systemów ATS, są one niezbędne, by narzędzie to wytypowało nasz życiorys do dalszej analizy przez rekrutera;
  • posiadało właściwe formatowanie – najlepiej wykorzystać prostą i czytelną czcionkę taką jak Times New Roman, Arial czy Calibri. Jej wielkość powinna wynosić od 10 do 12 punktów. Stosujmy także dobrze wyróżnione sekcje za pomocą nagłówków. Te z kolei powinny być pogrubione lub powiększone;
  • miało określoną długość – jeżeli nie mamy zbyt dużego doświadczenia, najlepiej jeżeli nasze CV będzie mieściło się na jednej stronie. Nawet jeśli posiadamy bogate portfolio, również zwróćmy uwagę na to, by nasz życiorys zajmował jedną lub maksymalnie dwie strony i aby znalazły się w nim tylko te informacje, które są istotne z punktu widzenia oferty, na jaką aplikujemy. Osobom początkującym lub świeżo po studiach w zupełności wystarczy życiorys o długości jednej strony A4.

Zwróćmy uwagę też na czynniki takie jak:

  • język i styl – używajmy zwięzłego i profesjonalnego języka. Najlepiej wykorzystywać czasowniki akcji, takie jak: zarządzanie, osiągnięcie, koordynacja, wdrożenie. Unikajmy też stosowania pierwszej osoby i skupmy się na faktach takich jak na przykład zarządzanie zespołem. Pamiętajmy, że CV nie jest miejscem na rozległe opisy czy osobiste opinie. Te możemy wyrazić w naszym liście motywacyjnym;
  • nazwa i format pliku – kiedy już przygotujemy CV, pamiętajmy o tym, by zapisać je w formacie PDF. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że każdy pracodawca zobaczy je dokładnie w taki sposób, jak zostało ono stworzone. Ważna jest także nazwa pliku. Powinien być on podpisany naszym imieniem i nazwiskiem i ewentualnie nazwą firmy, do której aplikujemy.
  • przekazywane informacje – w życiorysie powinny znaleźć się tylko te elementy, które są konieczne, by rekruter mógł ocenić, czy spełniamy wymogi stawiane kandydatom aplikującym na dane stanowisko. Dlatego szczegółowe dane osobowe, takie jak na przykład numer PESEL, stan cywilny czy pełny adres, nie są już potrzebne i nie powinniśmy ich umieszczać w naszym CV.

Warto pamiętać też o dopasowaniu treści do wymagań ATS, a więc stosowaniu odpowiednich fraz kluczowych, najlepiej tych, które znajdowały się w ofercie pracy. Unikajmy też błędów ortograficznych i stylistycznych, ponieważ nawet najmniejsze błędy mogą sprawić, że kandydat wyda się nieprofesjonalny.

W wielu sytuacjach zlecenie napisania z CV może być dobrym rozwiązaniem. Pamiętajmy jednak, by korzystać z usług wyłącznie doświadczonych specjalistów, którzy posiadają grono zadowolonych klientów. Zawsze warto spróbować samodzielnie stworzyć życiorys. Dzięki temu będzie on autentyczny i nabierze naszej osobowości. Pewnym kompromisem jest stworzenie CV pod okiem specjalisty, który zredaguje napisaną przez nas treść i pomoże nam dopasować poszczególne sekcje do wymagań konkretnego pracodawcy.

Szukasz swojej pierwszej pracy? Zobacz jak napisać CV do pierwszej pracy bez doświadczenia!

Zobacz także: