Zdrowe nawyki pozwalają nam cieszyć się z dobrej kondycji nie tylko fizycznej, ale również psychicznej. Dlatego powinniśmy je budować w każdym możliwym obszarze. Tak jak odpowiednia dieta, która dostarcza nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin i minerałów w połączeniu z aktywnością fizyczną, zdrowym snem i odpoczynkiem, wpływa pozytywnie na kondycję naszego organizmu. Tak efektywne zarządzanie czasem i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, może pozytywnie wpłynąć na naszą karierę zawodową i budowanie zdrowych nawyków w tym obszarze. Ze względu na to, że w pracy spędzamy wiele godzin każdego dnia, powinniśmy dążyć do tego, by stworzyć środowisko sprzyjające naszemu rozwojowi, ale również pozytywnie wpływające na naszą kondycję psychiczną i fizyczną. W jaki sposób budować zdrowe nawyki w obszarze zawodowym? Podpowiadamy.
Na czym polega budowanie zdrowych nawyków w obszarze zawodowym?
Termin „zdrowia” Światowa Organizacja Zdrowia już w 1946 roku zdefiniowała jako kompletny dobrostan sfery fizycznej, umysłowej i społecznej, a nie jedynie brak choroby. Umiejętność radzenia sobie ze stresem jest więc dla każdej osoby niezwykle istotną cechą, nad którą warto pracować nie tylko w kontekście mogących pojawić się w naszym życiu problemów prywatnych, ale również tych występujących w obszarze zawodowym. Badania dowodzą, że osoby, które pokonały nadmierny stres i frustrację związaną z wypaleniem zawodowym to pracownicy, którzy odnaleźli równowagę między pracą a życiem zawodowym, którzy zmienili nawyki dotyczące swojego zdrowia fizycznego i psychicznego. Dlatego, aby poprawić jakość życia, warto budować dobre nawyki w obszarze zawodowym, jak i osobistym.
Na czym jednak dokładnie polega budowanie zdrowych nawyków w obszarze zawodowym? Poprzez zdrowe nawyki rozumiemy małe kroki, które wykonywane regularnie pozwalają nam uzyskać zupełnie nowe podejście do pewnych kwestii. Pamiętajmy, że siła nawyków jest bardzo duża i wiele osób nie docenia jej wagi. Dlatego podejmując jakiekolwiek działania, które mają poprawić jakość naszego życia, powinniśmy pamiętać o ich regularności, nawet jeżeli na początku sprawiają nam pewne trudności.
O ile w życiu prywatnym doskonale wiemy, jakie zdrowe nawyki mogą pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne, ponieważ zalicza się do nich aktywność fizyczną i sport, troskę o zbilansowaną, pełną warzyw i owoców dietę, wykonywanie regularnych badań profilaktycznych, odpowiednią długość snu, troskę o zdrowe, wypoczynek, relacje z innymi ludźmi czy rezygnację z używek, o tyle w obszarze zawodowym budowanie zdrowych nawyków dla wielu osób może być problematyczną kwestią. Z tego powodu warto wiedzieć, że poprzez budowanie zdrowych nawyków w obszarze zawodowym rozumie się zarówno kwestie dotyczące naszego zdrowia fizycznego i psychicznego, jak również umiejętności nawiązywania odpowiednich i zdrowych relacji biznesowych, a także zachowania równowagi między życiem osobistym i prywatnym, czyli tzw. work-life balance. W budowaniu zdrowych nawyków w obszarze zawodowym bardzo często jednak przeszkadza nam stres.
Jak rozpoznać objawy stresu spowodowanego pracą?
Zanim podejmiemy działania, których celem jest budowa zdrowych nawyków w obszarze zawodowym, powinniśmy zastanowić się, czy w pracy nie towarzyszy nam zbyt intensywny stres, ponieważ jest to czynnik, który negatywnie wpływa na wszystkie obszary naszego życia i oddziałuje nie tylko na nasze zdrowie psychiczne, ale również fizyczne. Dlatego warto na początku zastanowić się, czy nie towarzyszą nam objawy nadmiernego stresu spowodowanego pracą. Pamiętajmy, że u niektórych osób stres jest bodźcem, który stymuluje organizm do działania. U innych z kolei może być czynnikiem paraliżującym. Co więcej, w wyniku stresu w naszym organizmie uwalniane są hormony, takie jak adrenalina, tyroksyna czy kortyzol, co prowadzi do przyspieszenia akcji serca, pogłębienia i przyspieszenia oddechu, podwyższenia ciśnienia krwi, a także wzrostu napięcia mięśni.
Długotrwały stres w pracy negatywnie wpływa na kondycję naszego organizmu. Może prowadzić do utraty sił, odczuwania zmęczenia, a także dolegliwości ze strony układu mięśniowo-szkieletowego. Dlatego jeżeli odczuwamy objawy takie jak złe samopoczucie, trudności z utrzymaniem koncentracji czy podejmowaniem ważnych decyzji, utrzymującą się frustrację lub problemy ze snem, wówczas być może doświadczamy długotrwałego, zbyt wysokiego stresu w pracy. Ten z kolei może prowadzić nie tylko do wzrostu poziomu niepokoju lub zmęczenia, ale wypalenia zawodowego, obniżenia koncentracji, a w konsekwencji do obniżenia produktywności.
Jak radzić sobie ze stresem w pracy?
Najważniejszym obszarem, nad którym powinniśmy pracować, budując zdrowe nawyki w pracy, jest więc umiejętność radzenia sobie ze stresem, ponieważ wpływa on negatywnie na nasze życie zawodowe, ale również osobiste. Skutki długotrwałego i nadmiernego stresu są również nieobojętne dla naszego organizmu, a więc zdrowia fizycznego i psychicznego. Z tego powodu, pierwszym zdrowym nawykiem w obszarze zawodowym, jest umiejętność radzenia sobie ze stresem w pracy. Tutaj do wyboru mamy różne techniki. Wielu pracowników zauważa pozytywne zmiany w tym obszarze, kiedy zaczynają skutecznie zarządzać swoim czasem, a więc priorytetami i zadaniami, tworząc harmonogram dnia, uwzględniający zarówno ważne spotkania i wszystkie istotne zadania do wykonania w konkretnym terminie, jak i czas na krótkie przerwy na aktywności relaksacyjne oraz posiłek.
Skutecznym sposobem radzenia sobie ze stresem w pracy jest także aktywność fizyczna, która pozwala nam uwolnić się od negatywnych emocji, oczyścić umysł i zrelaksować się. Niezwykle istotnym elementem w zakresie umiejętności radzenia sobie ze stresem w pracy jest też odpowiednia komunikacja z przełożonymi i współpracownikami, dzięki której nasze zadania są omawiane w jasny i przejrzysty sposób.
Pracodawcy, dbając o budowanie zdrowych nawyków w obszarze zawodowym swoich pracowników, powinni oferować im nie tylko pakiety medyczne, ale również podejmować inne działania prozdrowotne, takie jak szkolenia z umiejętności zarządzania czasem, ale też omawiające objawy stresu, skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem, a także techniki, które zapewnią nam lepsze samopoczucie w pracy.
Jak radzić sobie z narastającą frustracją i zadbać o swoje zdrowie psychiczne?
Poprzez budowę zdrowych nawyków w obszarze zawodowym, rozumie się troskę zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i psychiczne, a także zarządzanie czasem i zadaniami oraz kontakty społeczne. Kolejnym obszarem, nad którym powinniśmy popracować w kontekście budowania zdrowych nawyków zawodowych, jest umiejętność radzenia sobie z frustracją. Obecnie pracodawcy zwracają coraz większą uwagę na wellbeing, czyli dobrostan swoich pracowników. W tym celu opracowują różne instrukcje, które tłumaczą, jak pracownicy mogą radzić sobie ze stresem i frustracją i zadbać o zdrowie psychiczne.
Stres w pracy, podobnie jak frustracja prowadzą do wypalenia zawodowego. Dlatego, jeżeli chcemy poprawić jakość życia zawodowego, powinniśmy skontaktować się ze swoim przełożonym i poprosić go na przykład o zmniejszenie obowiązków zawodowych, jeżeli frustracja i nadmierny stres są wywołane zbyt wieloma zadaniami, jakie mamy do wykonania. Pracodawcy obecnie zdają sobie sprawę z tego, jak duży wpływ na morale pracowników mają również benefity, jakie im oferują. Dlatego większość z nich gwarantuje podwładnym na przykład pakiety medyczne. Dlatego jeżeli nie radzimy sobie z frustracją, możemy skorzystać z pomocy psychologa lub psychiatry właśnie w ramach takiego pakietu.
Mindfullness, czyli trening uważności
Jednym z nawyków, które warto budować w obszarze zawodowym jest mindfulness, czyli trening uważności. Są to ćwiczenia mające na celu świadome skierowanie swojej uwagi na sytuacje, które dzieją się w danej chwili, a więc tu i teraz. Trening uważności może nawiązywać do różnych technik medytacyjnych. Dlatego warto postawić na tę metodę, która najbardziej nam odpowiada. Dzięki treningowi uważności możemy osiągnąć równowagę emocjonalną, szybciej koncentrować się na wykonywanych zadaniach i radzić sobie ze stresem, a także zmniejszyć napięcie nerwowe. Trening uważności jest więc istotnym elementem, który wpływa zarówno na nasze życie zawodowe, jak i prywatne. Wdrożenie takiego nawyku do swojej codziennej rutyny, jest jednym z fundamentów budowy zdrowych nawyków w obszarze zawodowym.
Sprawdź również: Jak myślenie tunelowe wpływa na rozwój zawodowy i wypalenie?
Zdrowie pracowników i budowanie zdrowych nawyków w obszarze zawodowym a pakiety medyczne
Budowa zdrowych nawyków w obszarze zawodowym dotyczy zarówno zdrowia psychicznego, jak i fizycznego, lecz nie tylko umiejętność radzenia sobie ze stresem, koncentracji na wykonywaniu konkretnych działań czy zarządzania czasem, jest istotna w tym kontekście. Pracodawcy, którzy dbają o wellbeing pracowników obecnie oferują im różnego rodzaju pakiety medyczne, dzięki którym mogą oni zadbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Dlatego, jeżeli czujemy, że budowa zdrowych nawyków zawodowych sprawia nam jakiekolwiek trudności ze względu na złą kondycję fizyczną lub psychiczną, powinniśmy zastanowić się nad wykonaniem badań profilaktycznych i specjalistyczną poradą u odpowiedniego lekarza.
Dlaczego w budowaniu zdrowych nawyków w życiu zawodowym tak ważny jest work-life balance?
Ze względu na to, że praca stanowi istotny element naszego życia, lecz bardzo często wpływa ona na nasze życie prywatne, jednym z nawyków, który warto wypracować, jest ten dotyczący zachowania zasad work-life balance. Pamiętajmy więc, że równowaga między życiem zawodowym i prywatnym pozwoli nam na efektywny wypoczynek i spędzanie czasu z bliskimi osobami w czasie wolnym, a pracy na skupienie się na obowiązkach zawodowych.
Dlatego zdrowym nawykiem w obszarze zawodowym, jest skupianie się w pracy wyłącznie na czynnościach związanych z powierzonymi nam obowiązkami służbowymi. W pracy najlepiej więc jeśli zrezygnujmy z załatwiania prywatnych kwestii czy rozmyślania o problemach osobistych, aby móc skupić się na pracy i wykonywać ją jak najlepiej, jak najbardziej efektywnie i zwiększyć swoją produktywność. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy całkowicie rezygnować z przerw podczas pracy. Stosujmy jednak efektywne techniki zarządzania czasem, takie jak na przykład metoda Pomodoro, która pozwala nam maksymalnie skupić się na wykonywaniu zadania przez 25 minut, a następnie przez 5 minut odpoczywać.
Z kolei kiedy wychodzimy z pracy lub zamykamy komputer na home office, powinniśmy całkowicie odciąć się od swoich obowiązków służbowych i skupiać wyłącznie na swoim życiu prywatnym. Tylko wtedy kiedy oddzielimy od siebie te dwie dziedziny naszego życia i nie będą one przenikały się wzajemnie, będziemy maksymalnie produktywni i efektywni zarówno w domu, jak i w pracy.
Jak dbać swoje o zdrowie fizyczne w kontekście budowy zdrowych nawyków w obszarze zawodowym?
Wbrew pozorom budowanie zdrowych nawyków w obszarze zawodowym nie dotyczy wyłącznie kwestii umiejętności radzenia sobie ze stresem czy odpowiedniego zarządzania czasem, ale także naszego zdrowia fizycznego. Oczywiście, po pracy warto uprawiać sport i dbać o aktywność fizyczną ze względu na to, że wpływa ona pozytywnie na naszą kondycję i funkcjonowanie wielu układów, a także zdrowie psychiczne. Jednak również w pracy zwłaszcza osoby, które prowadzą siedzący tryb życia i wykonują siedzącą pracę, a więc spędzają wiele godzin przed ekranem komputera, powinny wdrożyć nawyki, które pozwolą im również w miejscu pracy zadbać o swoje zdrowie fizyczne.
Pamiętajmy, że Kodeks Pracy zapewnia nam nie tylko 15 minut przerwy w ciągu dnia, jeżeli pracujemy powyżej 6 godzin dziennie, ale również w sytuacji kiedy pracujemy przy komputerze, mamy prawo do 5 minut przerwy po każdej godzinie pracy przed ekranem. Korzystajmy więc z tego prawa i co godzinę wstańmy z krzesła i chwilę się poruszajmy. Może to być spacer do pokoju socjalnego, by zrobić sobie kawę lub przerwa na kilka skłonów czy otwarcie okna. Wielogodzinne wpatrywanie się w ekran komputera negatywnie wpłynie na nasze zdrowie, nawet jeżeli jeszcze nie odczuwamy skutków takiego działania. Dlatego budowanie zdrowych nawyków w obszarze zawodowym, powinno być połączeniem troski o swoje zdrowie psychiczne z troską o zdrowie fizyczne.
Zdrowe nawyki w obszarze zawodowym a dobre relacje ze współpracownikami
Styl życia pracowników może wpływać na ich efektywność i produktywność w obszarze zawodowym. Dlatego pracodawcy podejmują działania, których celem jest wellbeing ich podwładnych. Coraz częściej możemy skorzystać z szeregu benefitów pozapłacowych, takich jak karty na zajęcia sportowe czy prywatnej opieki medycznej. Obecnie jednak zarówno duże, jak i niewielkie firmy zwracają szczególną uwagę na zdrowe relacje między pracownikami.
Budowa zdrowych nawyków w obszarze zawodowym dotyczy więc również tej kwestii. Starajmy się w pracy unikać sytuacji, które wywołają negatywne emocje u innych osób. Komunikując się ze swoimi współpracownikami, dbajmy o kulturę wypowiedzi i wzajemny szacunek. Zdrowym nawykiem w obszarze zawodowym w kontekście relacji międzyludzkich jest też umiejętność reagowania na wszelkie próby mobbingu, wykluczania kolegów ze społeczności czy obgadywania ich. Co jeszcze jest istotne w kwestii budowania zdrowych nawyków w obszarze zawodowym? Niewielkie zmiany słów, takich jak „chcę” czy „zrób” na „zależałoby mi” zarówno w komunikacji mailowej, jak i osobistej pozwolą nam lepiej zapanować nad emocjami i zwiększą szanse na przyjemną i bezkonfliktową współpracę.
Troska o powyższej kwestie pozwoli nam zadbać o dobrostan fizyczny i psychiczny, a także zająć się konkretnymi zadaniami, które pomogą nam zbudować dobre nawyki w pracy. Warto zacząć działać metodą małych kroczków, ponieważ jest to proces, który może trwać przez pewien czas. W ramach budowy zdrowych nawyków w obszarze zawodowym warto wyznaczyć sobie rytm dnia i tygodnia i ustalić najbardziej efektywny dla siebie tryb pracy. Warto prowadzić zdrowy tryb życia i zadbać o odpowiednią organizację pracy, nawet jeżeli budowa zdrowych nawyków w obszarze zawodowym i prywatnym wymaga od nas wykonania pewnej pracy.