Jak budować markę osobistą? Zacznij od tych 5 rzeczy

W artykule przeczytasz

Silna marka osobista nie tylko definiuje wizerunek, ale również buduje reputację, wpływa na emocje i rozpoznawalność. W czasach kiedy marki firmowe tracą na znaczeniu, personal branding zyskuje na wartości. Marka osobista to sposób, w jaki promujemy samych siebie wśród innych, a trend ten w ostatnich latach dostrzegamy zwłaszcza wśród influencerów, przedsiębiorców, blogerów, YouTuberów oraz innych osób, które chcą odnieść sukces. Chcąc rozpocząć budowanie marki osobistej, warto wiedzieć o tym, że jest to długotrwały proces. Jak powinien wyglądać personal branding i od czego zacząć świadome budowanie swojej marki osobistej? Podpowiadamy.

Czym jest marka osobista?

Marka osobista, to nic innego jak sposób, w jaki promujemy samych siebie wśród innych osób. Jeszcze do niedawna brandingiem zajmowały się jedynie duże firmy, które chciały pozyskać nowych klientów i przekonać do siebie niezdecydowanych konsumentów. Obecnie dostrzega się trend budowania marki osobistej już nie tylko wśród influencerów, blogerów i innych osób publicznych, ale także wśród pracowników działających w wielu różnych branżach. Dlatego pod pojęciem marki osobistej kryją się również skojarzenia, jakie przychodzą na myśl naszemu otoczeniu na nasz temat, tego co robimy czy jaką wartość wnosimy na rynek i to od nich bardzo często zależy to, czy inni będą chcieli z nami współpracować, kupować nasze produkty lub usługi, czy też nie. 

Z tego powodu marka osobista jest również swego rodzaju obietnicą jakości, skuteczności oraz pewności. W personal brandingu najważniejsze są wartości, którymi się kierujemy, a co za tym idzie, autentyczność. Osoby, którym udało się zbudować silną markę osobistą, nie osiągnęły jednak swojego celu z dnia na dzień, ponieważ jest to proces, który wymaga pracy i podjęcia pewnych działań. Warto również wiedzieć o tym, że personal branding zawsze powinien być świadomym działaniem. Od czego zacząć budowanie silnej marki osobistej? Warto zwrócić uwagę na 5 poniższych aspektów.

Wizja marki osobistej 

Budowanie marki osobistej należy rozpocząć od określenia jej wizji. Najgorszą opcją jest definiowanie marki, która niczym nie wyróżnia się na tle innych, jest nijaka i uniwersalna. W personal brandingu niezwykle istotna jest dokładna analiza wartości, jakimi się kierujemy, wyznaczenie na tej podstawie celów, które chcemy osiągnąć oraz identyfikacja unikatowych cech. Dlatego tworząc swoją markę osobistą, powinniśmy najpierw zastanowić się, co chcemy osiągnąć w życiu zawodowym i spisać swoje cele na przyszłość. Warto również zapytać swoich bliskich o to, w jaki sposób nas postrzegają i przeanalizować określony przez nich wizerunek naszej osoby. Następnie zastanówmy się, jakie są nasze mocne strony, zidentyfikujmy wady, opiszmy szanse i na tej podstawie ustalmy plan działań.

Podczas tworzenia wizji marki osobistej, warto przeanalizować również konkurencję, a także osoby, na których możemy się wzorować. Zwróćmy uwagę, w jaki sposób prowadzą swoje profile w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, Twitter, TikTok oraz innych platformach. Być może ich działania mogą stanowić dla nas inspirację w przyszłości.

Podczas tworzenia wizji marki, pamiętajmy o tym, że jednym z najpopularniejszych sposobów wykorzystywanych w personal brandingu jest budowanie naszego wizerunku w oparciu o pewną cechę, która nas wyróżnia. Eksponując nasze mocne strony i będąc świadomym tego, co nas wyróżnia, jesteśmy w stanie zaoferować znacznie więcej niż marki uniwersalne i nieco nudne. Dlatego pierwszym krokiem budowania marki osobistej powinno być zyskanie świadomości dotyczącej wyróżniających nas cech, silnych stron, a także misji. Zastanówmy się:

  • jakie działania przychodzą nas do nas w sposób naturalny,
  • jakie są nasze charakterystyczne cechy,
  • w czym jesteśmy dobrzy,

a także, które z tych elementów mogą pozytywnie wpływać na innych ludzi. Taka analiza pozwoli nam łatwiej wejść później w interakcje z potencjalnymi odbiorcami, a także zwiększyć wartość i autentyczność naszych działań.

Pierwszym krokiem podczas tworzenia własnej marki osobistej, jest więc spisanie swoich kompetencji, zwłaszcza w obszarze wiedzy, umiejętności, doświadczenia oraz osobowości, postawy i wartości. To będą zasoby, z których będziemy korzystać, budując swój biznes oparty o personal branding. Pamiętajmy jednak, by sporządzona lista kompetencji była systematycznie uzupełniana, abyśmy mogli dynamicznie się rozwijać.

Określenie grupy odbiorców marki osobistej

Kolejnym aspektem, o którym powinniśmy pamiętać, budując markę osobistą, jest określenie naszego grona odbiorców. Zastanówmy się więc, do kogo będziemy kierować nasze treści, usługi czy produkty. Z tego powodu niezwykle istotnym krokiem w personal brandingu jest określenie:

  • kim jest odbiorca marki osobistej, 
  • ile ma lat, 
  • jakiej jest płci, 
  • czym się zajmuje,
  • gdzie mieszka,

postarajmy się jak najdokładniej stworzyć profil takiej osoby, ponieważ myślenie o tym, że każdy może być naszym odbiorcą, często jest zgubne, ze względu na to, że wbrew pozorom nie nie każdy zainteresuje się naszą marką osobistą. Określenie odbiorcy jest niezwykle istotne ze względu na to, że w przypadku marki osobistej, tak naprawdę kluczem do jej rozwoju, a także osiągania jakichkolwiek zarobków, jest stworzenie społeczności, która będzie zrzeszona wokół naszej osoby. 

Dlatego zarówno w przypadku personal brandingu, jak i standardowego brandingu, wykorzystywanego w firmach, zaczynając swoje działania marketingowe, musimy określić klienta idealnego, a następnie poznać jego problemy i potrzeby tak, aby zbudować produkt i usługę, która odpowie na jego potrzeby i będzie je zaspokajała. Co więcej, dzięki określeniu swojej grupy docelowej, łatwiej nam będzie podjąć kolejne kroki mające na celu nie tylko stworzenie produktów lub usług, które im zaoferujemy, ale również dotyczące doboru sposobu komunikacji oraz interakcji z naszą społecznością.

Założenie mediów społecznościowych marki osobistej 

Budowanie marki osobistej to długotrwały i często skomplikowany proces. Pamiętajmy jednak, by jak najwcześniej rozpocząć swoje działania w mediach społecznościowych, aby zwiększyć widoczność naszej marki. Nawet najlepiej dopasowany personal branding, nie pozwoli nam odnieść sukcesu i nie przyniesie korzyści, w sytuacji kiedy marka nie będzie widoczna dla naszej grupy docelowej. Z tego powodu warto poświęcić trochę czasu na założenie mediów społecznościowych każdej nowo zbudowanej marki osobistej. 

Do wyboru mamy wiele różnych kanałów i powinny być one dopasowane do charakterystyki naszych odbiorców. Większość osób budując swoją markę osobistą, decyduje się jednak na to, by założyć profile w najpopularniejszych serwisach w mediach społecznościowych, a także, by zbudować swoją stronę internetową. Pamiętajmy jednak, że jeżeli nie będziemy mieli czasu na to, by regularnie publikować posty we wszystkich social mediach, na początek możemy wybrać 2-3 kanały, którym poświęcimy całą naszą uwagę.

Strona internetowa to dobry początek, jeżeli dopiero rozkręcamy swój biznes. Jednak jest to trochę mało, aby nasza marka osobista była widoczna dla grupy docelowej. Z tego powodu powinniśmy założyć również fanpage na Facebooku, profil na Instagramie oraz Tik toku, a także na LinkedInie. Możemy pomyśleć również, w zależności od tego czym będziemy się zajmować, o działaniach na Pintereście oraz YouTubie. Następnie zastanówmy się, jakie działania promocyjne dobrać, aby profile te trafiły do jak najszerszej grupy odbiorców. Pamiętajmy, że aby znajdujące się na nich treści, mogły zaciekawić naszych potencjalnych klientów, musimy publikować je regularnie, pokazywać w nich naszą wiedzę ekspercką oraz doświadczenie, dzięki czemu uda nam się przyciągnąć potencjalnych klientów i zdobyć ich zaufanie.

Systematyczność i konsekwencja w działaniach

Żeby zbudować markę osobistą, potrzebujemy na to sporo czasu. Z tego powodu ważnym krokiem w tym procesie, jest systematyczność i konsekwencja w działaniach. Nawet jeżeli na początku nie będziemy widzieć dużych efektów naszej pracy, to dzięki systematyczności, wiarygodności i autentyczności, a także dostarczania odbiorcom eksperckiej, rzetelnej wiedzy, możemy liczyć na to, że wokół naszej marki osobistej zacznie gromadzić się coraz szersze grono odbiorców. 

Dlatego tak istotne jest, by wypracować spójny i jasny system i zaplanować swoje działania. Na początku możemy na przykład zaplanować zwiększenie ilości odwiedzających naszą stronę internetową czy osób lajkujących nasz fanpage, bądź też ilości komentarzy. Dopiero po uzyskaniu odpowiednich liczb w tych aspektach, możemy liczyć na zwiększenie sprzedaży. Warto więc rozpisać wszystkie swoje działania zarówno krótkoterminowo, a więc na konkretny dzień, tydzień czy miesiąc, jak i długoterminowo, z podziałem na kwartały, a nawet lata.

Autentyczność marki osobistej 

Tylko wtedy, kiedy nasza marka osobista będzie autentyczna, a zgromadzone wokół niej osoby będą widziały nasze zaangażowanie i chęć niesienia pomocy innym, chętnie będą korzystały z naszej wiedzy i doświadczenia, wówczas uda nam się na zbudowanym w ten sposób fundamencie zacząć sprzedawać swoje usługi i produkty innym ludziom. Wiele osób nieco obawia się rozpoczęcia takich działań ze względu na to, że sprzedaż w ramach personal brandingu kojarzy im się z pewnego rodzaju manipulacją czy naciąganiem. 

Pamiętajmy jednak, że jeżeli stworzyliśmy markę, która edukuje społeczność i jesteśmy pewni, że nasz produkt jest naprawdę dobry, wówczas nie powinniśmy czekać zbyt długo, aby zaoferować swój pierwszy produkt. Autentyczność marki możemy budować, również pokazując swoją codzienność i normalność. W ten sposób działania personal brandingowe przeprowadza wielu influencerów, ale również ekspertów. Warto jednak odsłaniając kawałek prywatności, ustalić sobie granice dzielenia się swoim życiem z odbiorcami. Pamiętajmy jednak, że na przykład pokazując swoim potencjalnym klientom, jak wygląda dzień pracy czy dodając relacje ze spędzonego w kinie lub w teatrze wieczoru, uświadamiamy im, że za naszymi produktami stoi człowiek.

Zobacz także:

Upskilling i reskilling – co to jest?

Rozwój technologiczny powoduje, że w wielu branżach zadania, które jeszcze do niedawna były realizowane przez pracowników, wykonywane są przez roboty.