Jak stworzyć kurs online? Instrukcja krok po kroku

W artykule przeczytasz

Tworzenie własnego kursu online to nie lada wyzwanie, które wymaga nie tylko odpowiedniego zaplanowania takiego szkolenia, ale również umiejętnego przekazania wiedzy potencjalnym klientom. Obecnie tego typu produkty są niezwykle popularne, lecz obejmują już niemal wszelkie wszystkie dziedziny. Dlatego jeżeli chcielibyśmy zacząć dzielić się swoją wiedzą z innymi, musimy dobrze się przygotować, aby zdobyć zaufanie zainteresowanych i wyróżnić się na tle konkurencji. Jak stworzyć własny kurs online? Podpowiadamy.

Dlaczego warto tworzyć kursy online?

Powodów, aby stworzyć własny kurs online jest wiele. Przede wszystkim tego typu produkty mogą być świetnym sposobem na generowanie dochodu pasywnego. W takim przypadku wykonujemy pracę związaną z tworzeniem produktu online tylko raz, a następnie przez długi czas, możemy automatycznie, poprzez stronę internetową, sprzedawać nowym klientom taki produkt. Od czasu do czasu, w zależności od branży, być może będziemy musieli go aktualizować, ale bez wątpienia kursy online stanowią obecnie jedną z ciekawych form dochodu pasywnego, zwłaszcza dla osób, które nie dysponują dużym budżetem, jaki mogłyby przeznaczyć na inne formy dochodu pasywnego, takie jak wynajem mieszkań czy działania na giełdzie.

Co więcej, jeśli nasz kurs stanie się popularny i chętnie będą sięgali po niego wciąż nowi użytkownicy, wówczas sprzedaż takiego produktu może pomóc nam regularnie zarabiać nawet kilkucyfrowe kwoty. Najlepsze kursy online generują na przykład pięciocyfrowe kwoty, ale nierzadko także większe. Dzięki temu taki dochód pozwoli nam przestać martwić się o pieniądze. Stworzenie dochodowego kursu online ułatwia nam także znalezienie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym a więc work-life balance.

Ogromną zaletą kursów online jest również możliwość tworzenia ich z dowolnego miejsca na świecie. Dlatego też taki produkt możemy stworzyć, pracując z domu, ale również na przykład na wakacjach czy dorabiając za granicą. Co istotne, w przypadku szkoleń internetowych nie dotyczą nas również ograniczenia urbanizacyjne, a więc zarówno osoby mieszkające w dużych miastach, jak i na wsiach, mają równe szanse, by stworzyć wartościowy produkt.

Powody związane z wolnością finansową, czasową, a także lokalizacyjną, to tylko niektóre zalety produktów online. Warto tworzyć kursy internetowe również ze względu na możliwość skalowania biznesu. Własny kurs pomoże nam dotrzeć do szerszego grona klientów niż na przykład standardowe konsultacje 1:1. Dodatkowo wiele osób decyduje się na stworzenie własnego szkolenia ze względu na poczucie misji i wewnętrzną potrzebę dzielenia się swoimi doświadczeniami i wiedzą z innymi.

Co więcej, wysokiej jakości kursy online mogą dać nam również możliwość uzyskania większego wpływu na daną branżę, a nierzadko także stawiają nas w pozycji autorytetu w danej dziedzinie. Autorzy najlepszych szkoleń nierzadko zapraszani są później na różnego rodzaju konferencje i wydarzenia branżowe, gdzie występują w roli ekspertów. Mogą również liczyć na podjęcie współpracy z najlepszymi firmami i wygenerowanie kolejnego źródła dochodu.

Kto może stworzyć swój własny kurs online?

Wiele osób, które chciałyby podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi lub też zaproponować na przykład obserwującym ich w mediach społecznościowych użytkownikom produkt cyfrowy, zastanawia się, czy są oni na tyle kompetentni, aby mogli tworzyć własny kurs online. Obecnie nic nie stoi na przeszkodzie aby dosłownie każda osoba, która czuje taką potrzebę, stworzyła własne szkolenie.

Mimo że do niedawna kursy online były zarezerwowane dla dość elitarnego grona, a więc na przykład pracowników uczelni czy autorów książek bądź osób posiadających spore środki na nagranie, czy też ogromne sukcesy w danej dziedzinie, to w dobie internetu ze względu na obniżenie kosztu stworzenia takiego produktu, wszelkie te ograniczenia już praktycznie nie istnieją.

Z tego powodu dzisiaj każdy może stworzyć swój własny produkt cyfrowy. Co więcej, z łatwością może on zbudować autorytet, a także społeczność wokół określonej problematyki. Pomocne są w tym przede wszystkim social media, takie jak TikTok, Instagram, platforma X, LinkedIn czy Facebook. Budowanie biznesu online jest więc obecnie naprawdę proste. 

Warto jednak zastanowić się, czy produkt, który zamierzamy stworzyć, będzie wartościowy i czy ktoś będzie nim zainteresowany, ponieważ jeżeli nie prowadzimy kanałów w social mediach czy nie jesteśmy autorytetem w danej dziedzinie, nawet jeżeli wydaje nam się, że mamy dużą wiedzę i doświadczenie w konkretnym temacie, może okazać się, że nikt nie kupi naszego kursu, ponieważ nawet nie będzie o nim wiedział. 

Dlatego twórcy cyfrowi zazwyczaj zanim zdecydują się na stworzenie własnego produktu, budują zaangażowaną społeczność, aby zyskać grono potencjalnych klientów. Mimo to jednak obecnie nie istnieją praktycznie żadne ograniczenia związane z tworzeniem produktów online. Dlatego każda osoba, która tylko ma taką ochotę, może stworzyć własny kurs online. Musi jednak tylko zastanowić się, czy działanie to będzie opłacalne.

Jak krok po kroku stworzyć swój własny kurs online?

Zanim przystąpimy do projektowania kursu online, zastanówmy się nad tym, jaki cel mają zrealizować jego uczestnicy, a więc czego chcemy ich nauczyć. Jakie mają być efekty po zakończeniu takiego szkolenia? Warto także na tym etapie rozpisać ścieżkę kursanta od miejsca, w którym jest do miejsca, w którym ma znaleźć się po przerobieniu naszego szkolenia. Dlaczego? Dlatego, że wiedza, którą będziemy chcieli im przekazać, musi być dopasowana do ogólnego poziomu potencjalnych uczestników. Jak jednak wymyślić temat kursu, a także krok po kroku wykonać taki cyfrowy produkt? Omówimy wszystkie te kwestie poniżej.

Wybór tematyki kursu

Pierwszym krokiem, jaki musimy podjąć, zanim w ogóle zabierzemy się za tworzenie własnego produktu cyfrowego, jest ustalenie zapotrzebowania. Co to oznacza? Musimy sprawdzić, czy nasz pomysł komukolwiek się spodoba i czy faktycznie uda nam się zdobyć klientów. Dlatego też mając wiedzę z danej dziedziny dotyczącą kilku różnych tematów, powinniśmy wybrać taki tytuł kursu, który ma największą szansę na sukces. Tematyka szkolenia musi więc przynieść faktyczną wartość naszym odbiorcom, aby nasz produkt, któremu przecież chcemy poświęcić sporo czasu, nie znalazł się w tej czeluści internetu, gdzie znajdują się produkty, których nikt nie potrzebuje i nawet nikt ich do tej pory nie kupił. Dlatego też nasz kurs musi zmienić coś w życiu użytkownika i zainteresować odbiorcę.

Mimo że istnieje niewielka szansa, że nasz produkt będzie na tyle innowacyjny, że do tej pory na rynku nie było podobnego szkolenia, to jednak dobrze jest przeanalizować dostępne na rynku kursy o podobnej tematyce i zastanowić się, czego nam w nich brakuje. Co może nas wyróżnić, a także jaką formę zaproponować, aby była ciekawsza. Im więcej takich szkoleń przeanalizujemy, tym łatwiej nam będzie zbudować wartościowy produkt.

Kiedy określimy tematykę kursu, możemy wybrać jego tytuł. Oczywiście w dalszych etapach pracy nad takim szkoleniem, może być on lekko modyfikowany. Warto jednak już teraz zastanowić się nad tą częścią kursu, którą zobaczy każdy potencjalny klient. Tworząc tytuł kursu, powinniśmy pamiętać o naszej grupie docelowej. Dlatego jego ton, styl i słowa, powinny być dopasowane do ich potrzeb. Dobrze też, by temat taki był łatwy do zapamiętania i wymówienia, a jednocześnie dostarczał informacji o celu nauki i korzyści z nią związanych.

Wskazanie grupy docelowej kursu

Zwłaszcza jeżeli chcemy stworzyć pierwszy kurs online, musimy zastanowić się, kto należy do naszej grupy docelowej. Niezależnie od branży w jakiej działamy czy przewidzianej tematyki szkolenia, musimy zastanowić się, kto potrzebuje naszego rozwiązania i jakie będzie mieć z niego korzyści. Jakie może mieć powody, aby kupić nasz kurs, a także w jaki sposób pozyskamy potencjalnych klientów?

Tak naprawdę wiedza o grupie docelowej, jest niezwykle istotnym elementem tworzenia produktu cyfrowego. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na to, aby przeanalizować potrzeby potencjalnych klientów i dopasować swój produkt jak najlepiej do ich wymagań. Zastanówmy się na tym etapie również, skąd będziemy ich pozyskiwać, a także jakie metody informacyjne oraz marketingowe możemy wykorzystać, aby grono zainteresowanych naszym produktem użytkowników było jak największe.

Grupa docelowa może być również dostosowana do tego, kim jesteśmy, a więc nieco innych użytkowników przyciągną eksperci bądź też autorytety w swojej dziedzinie, innych zaś aspirujący eksperci, którzy mają wiedzę i ambicje, ale nie są jeszcze znani. Jeszcze innych przedsiębiorcy, praktycy czy doświadczone w danym temacie osoby, a innych pasjonaci danej dziedziny czy też influencerzy.

Opracowanie koncepcji kursu

Kiedy już wymyślimy tematykę kursu, a także dowiemy się, kto jest naszym potencjalnym odbiorcą, wówczas możemy przejść do opracowania koncepcji szkolenia. Obecnie wśród najpopularniejszych poziomów kursów online, wymienia się:

  • informacyjny – jest on połączeniem informacji istniejących na rynku, które są zorganizowane w jedną całość;
  • systemowy – zakłada on wyjaśnienie powtarzalnego procesu zaproponowanego przez autora;
  • implementacyjny – omawia on system oraz przedstawia instrukcję jego wdrożenia, na przykład w formie instruktażu;
  • transformacyjny – to rozbudowane szkolenie zawierające wszystko, co w kursach niższego poziomu, lecz dodatkowo zrzeszające społeczność, która może na przykład mieć bezterminowy dostęp do materiałów czy też możliwość zadawania pytań twórcy kursu.

Wybór formy kursu online

Kolejnym aspektem, który musimy uwzględnić, chcąc stworzyć kurs online, jest jego forma. Obecnie produkty cyfrowe dostępne są w wielu różnych wersjach. Wśród najpopularniejszych wymienia się:

  • e-booki – zazwyczaj dostępne są w formie pdf i składają się głównie z tekstu. Mogą znajdować się w nich jednak także ilustracje czy diagramy, a także odnośniki do materiałów wideo;
  • webinary – stanowią formę nagranego wcześniej, często w warunkach studyjnych wideo, w którym prowadzący prezentuje informacje, wyświetlając uczestnikom prezentację i omawiając ją bardzo. Często klienci mogą uczestniczyć w webinarze na żywo, a zainteresowane jego treścią w późniejszym terminie osoby kupić go i obejrzeć w dowolnym momencie.

Niezależnie od tego, na którą z tych form się zdecydujemy, powinniśmy wiedzieć o tym, że obecnie na rynku dominują dwa rodzaje kursów online. Większość z nich to kursy self study, czyli takie, które wymagają samodzielnej nauki oraz przerobienia przygotowanych przez twórcę materiałów. Jeżeli jednak zależy nam na tym, aby wspierać swoich klientów możemy postawić na kurs typu blended learning. Stanowi on połączenie nauki wymagającej przerobienia kolejnych lekcji kursu ze wsparciem nauczyciela, czyli twórcy kursu. 

Polega on na przykład na możliwości wymiany e-maili czy udziale w dodatkowych spotkaniach o charakterze indywidualnym, jak i grupowym. Pamiętajmy o tym, że wzbogacenie kursu online o dodatkowe wsparcie, często jest zachętą dla potencjalnych klientów, ponieważ daje im możliwość zdobycia unikalnej wiedzy i nawiązania relacji z pozostałymi uczestnikami czy też autorem kursu, a także otrzymania odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

Wybór narzędzi i platform informatycznych

Stworzenie kursu online wymaga zastosowania pewnych narzędzi, a przede wszystkim doboru platformy, na której będzie umieszczony taki cyfrowy plik i gdzie klienci będą mogli go nabyć. Dobór konkretnego oprogramowania, uzależniony jest nie tylko od naszych potrzeb i budżetu, jakim dysponujemy, ale także naszą obecnością w internecie. Jeżeli mamy już swoją stronę internetową, wówczas powinniśmy podjąć inne działania niż w sytuacji, kiedy takowej nie posiadamy.

Obecnie do wyboru mamy wiele różnych wersji oprogramowania – od gotowych platform wyposażonych we wszystkie potrzebne elementy, które opłaca się w wersji abonamentowej przez wtyczki do WordPress, czy też niezależne oprogramowanie. Wśród ogólnodostępnych przydatnych narzędzi, które z pewnością są pomocne podczas tworzenia kursu online wymienia się:

  • WordPress – to najpopularniejszy i największy system CMS na rynku, który wykorzystywany jest przez większość serwisów działających w sieci. Może być on doskonałą bazą do prowadzenia różnych działań online, także tworzenia kursu internetowego. WordPress posiada wiele przydatnych funkcji, które umożliwiają skuteczne tworzenie treści, na przykład w postaci online bloga, ale także zbudowanie sklepu czy stworzenie kursu;
  • platforma lub specjalny system kursowy – jeżeli chcemy jak najmniej uwagi poświęcać tworzeniu strony internetowej, na której umieścimy nasz kurs, wówczas możemy wykorzystać gotowe narzędzie dedykowane do tego celu. Zazwyczaj jest to rozwiązanie abonamentowe, które gwarantuje pełną opiekę techniczną, a także całe zaplecze potrzebne do stworzenia własnego kursu. Takich propozycji jest na rynku obecnie kilka. Dlatego wybierając którąś z nich, warto zwrócić uwagę na funkcjonalność, wykorzystane rozwiązania, a także koszty;
  • hosting – w zależności od tego, czy zdecydujemy się na gotową platformę, czy własną stronę w WordPressie, będziemy mieli w cenie już hosting lub będziemy musieli samodzielnie wybrać takie rozwiązanie. Bez wątpienia jednak hosting materiałów wideo jest istotny ze względu na to, że stanowi on podstawę w przypadku kursów internetowych pobieranych przez użytkowników. Zaawansowane platformy umożliwiają dodatkowe zabezpieczenie treści znajdujących się na stronie takich jak na przykład zablokowanie pobierania filmu czy też możliwość odtwarzania go wyłącznie na naszej domenie. Jeżeli jednak dysponujemy niewielkim budżetem, możemy udostępniać pliki kursantom na przykład przez Dropbox czy Google Drive. Pamiętajmy jednak, że nie jest to do końca bezpieczne rozwiązanie, a także wygląda mało profesjonalnie. Dodatkowo takie materiały będą mogły być rozpowszechniane również bez naszej wiedzy.
  • system newsletter – tworząc kurs online, możemy zdecydować się na uruchomienie systemu do wysyłki newslettera. Jeżeli na naszej stronie będziemy gromadzić maile do odbiorców, na przykład zanim ruszy sprzedaż naszego kursu, wówczas potencjalnie zainteresowane osoby będą mogły szybko dowiedzieć się o tym, że produkt ten został już wypuszczony na rynek. Wśród najczęściej wykorzystywanych systemów do wysyłki newslettera wymienia się na przykład Masterline.

Na tym etapie warto sprawdzić również narzędzia i oprogramowanie do tworzenia wideo czy też grafik. W tym pierwszym przypadku możemy postawić na proste oprogramowanie do obróbki takie jak Windows Move Marker. W drugim z kolei warto postawić na Canvę. Zwłaszcza jeżeli nie dysponujemy zbyt dużym budżetem i tworzymy swój pierwszy kurs online, nie powinniśmy inwestować w drogi sprzęt i decydować się na obrabianie materiałów w bezpłatnych lub dość tanich programach wideo.

Nagranie wideo i stworzenie materiałów

Kurs online powinniśmy nagrywać na podstawie wcześniej przygotowanego scenariusza. Dlatego jeżeli będziemy korzystać na przykład z książek, notatek czy też innych przykładów, musimy najpierw je przejrzeć, przeanalizować i uporządkować, a także pogrupować wszystkie elementy w taki sposób, aby stworzyć logiczny plan. Zarys kursu powinien obejmować najpierw ogólne moduły, a następnie rozpisanie poszczególnych lekcji.

Pamiętajmy o tym, że najlepsze kursy online to te, w których w naturalny sposób uczestnicy zdobywają wiedzę. Dlatego po każdej lekcji lub module, warto przygotować quiz lub inne ćwiczenia, które sprawdzą umiejętności i wiadomości uczestników. Nie zapomnijmy również o dwóch dodatkowych lekcjach: wprowadzającej oraz podsumowującej.

Tworzenie materiałów powinno być uzależnione od formy, jaką wybraliśmy w naszym kursie. Jeżeli chcieliśmy przygotować wideo, wówczas musimy nagrać poszczególne lekcje. W zależności od tego, jakie mamy preferencje, możemy przygotować ogólny konspekt i na przykład przekazywać informacje w swobodny, niewyreżyserowany sposób, a następnie w edycji przyciąć ewentualne fragmenty. 

Jeżeli jednak nie mamy pewności mówiąc do kamery, wówczas możemy zdecydować się na rozpisanie słowo po słowie wszystkiego tego, co chcemy powiedzieć uczestnikom, omawiając dane zagadnienie i czytać na przykład z promptera. Poza możliwością nagrywania siebie jak mówimy do kamery, warto zwłaszcza w przypadku niektórych kursów nagrać także ekran komputera, tłumacząc w tle to, co robimy.

W sytuacji, kiedy decydujemy się na stworzenie e-booka, wówczas zamiast nagrań, musimy wszystkie informacje, które chcemy przekazać uczestnikom spisać w czytelny i pozbawiony zbędnych wtrąceń sposób. Taki e-book może być swego rodzaju transkrypcją tego, co umieścilibyśmy w wideo, lecz na przykład taka forma z jakichś powodów nam nie odpowiada.

Pamiętajmy również, że zarówno w przypadku e-booka, jak i kursów w formie wideo, gdzie na przykład pokazujemy pewne elementy na ekranie komputera, przydatne mogą być różnego rodzaju pliki i multimedia. Warto ciekawe grafiki czy animacje przygotować wcześniej i wykorzystać jako formę urozmaicenia kursu. Dodatkowo dobrze jest stworzyć także ćwiczenia, które pozwolą uczestnikom przyswoić im wiedzę praktyczny sposób i popracować nad pewnymi umiejętnościami.

Montaż kursu

Przygotowany materiał wideo powinniśmy edytować tak, aby zawierał on tylko ważne informacje i był pozbawiony cięć czy wpadek. W tym celu możemy wykorzystać jeden z bezpłatnych programów lub też zdecydować się na wykupienie jego wersji premium, jeżeli zależy nam na przykład na określonych funkcjach. Swój kurs możemy zmontować samodzielnie lub powierzyć to zadanie doświadczonemu specjaliście.

W tym pierwszym przypadku możemy wykorzystać programy takie jak Audacity czy Windows Move Maker. Następnie należy dodać je do SoundCloud, aby zająć się kwestią audio lub Vimeo w przypadku wideo. To rozwiązanie wymaga nieco pracy, zwłaszcza jeżeli decydujemy się na korzystanie z bezpłatnych programów czy ich wersji próbnych. Mimo to jednak pozwala na stworzenie kursu online, nawet jeżeli nie dysponujemy zbyt dużo budżetem. Jeśli mamy nieco więcej nakładów finansowych, możemy edycję i montaż wideo powierzyć specjaliście, który zajmie się tym tematem.

W przypadku e-booka z kolei korektę możemy powierzyć również doświadczonemu specjaliście bądź skorzystać z bezpłatnych narzędzi dostępnych w internecie, które wskażą nam ewentualne błędy. Zazwyczaj jednak takie programy są dość niedoskonałe i nie pokazują błędów stylistycznych, a jedynie podstawowe błędy ortograficzne czy interpunkcyjne. Jedną z opcji jest także stworzenie kursu online na przeznaczonej do tego celu platformie specjalnie skonstruowanej do publikacji kursów online, która pozwala dodać pliki bez dodatkowego zakładania kont czy płacenia kilku abonamentów za różne usługi.

Promocja kursu online

Niezwykle istotnym elementem tworzenia własnego kursu online jest przygotowanie materiałów promocyjnych. Bardzo często to ich jakość, a także umiejscowienie determinują dochód ze sprzedaży takiego szkolenia. Dlatego też tworząc materiały promocyjne, zwróćmy uwagę na wszystkie istotne ich elementy, a więc fotografie, grafiki, Landing Page czy kolorystykę. Pamiętajmy, by tworząc je myśleć o swojej grupie docelowej, a więc o kwestiach, które wzbudzą w potencjalnych odbiorcach zainteresowanie czy też przykują ich uwagę.

Gdzie należy umieszczać animacje i grafiki reklamowe? Przede wszystkim w swoich social mediach, a więc na platformach takich jak Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn czy platformie X. Dzięki temu nasi obserwujący otrzymają informację o tym, że nasze szkolenie jest już dostępne w sprzedaży. Jeżeli zdecydowaliśmy się na stworzenie systemu newsletterowego, wówczas taką informację powinniśmy przekazać również za pośrednictwem poczty e-mail. 

Promocja kursu może odbywać się na wiele różnych sposobów, w zależności od tego, czym zajmuje się nasza grupa docelowa, a także, jakim budżetem dysponujemy. Ważna jest także nasza rozpoznawalność. Jeżeli możemy przeprowadzić działania reklamowe również na kanałach innych twórców, występując w ich podcastach czy materiałach wideo, warto zdecydować się na takie rozwiązanie.

Sprzedaż kursów online

Decydując się na sprzedaż swojego kursu online, musimy zastanowić się, jaki model będzie dla nas najlepszy. Możemy zdecydować się na zaoferowanie swojego produktu w zamian za jednorazową płatność lub też rozważyć model subskrypcyjny oferujący stały dochód. Ta druga opcja może być jednak dość problematyczna. Dlatego też większość twórców cyfrowych stawia na tę pierwszą. Dobierając model sprzedaży, ustalmy do niego także odpowiednią cenę. 

Jak ustalić koszt swojego produktu cyfrowego? Przede wszystkim zróbmy analizę konkurencji, a więc sprawdźmy, po jakiej cenie nasi konkurenci sprzedają podobne produkty. Zastanówmy się też, ile godzin musieliśmy poświęcić na przygotowanie kursu. Ważne są też koszta jakie ponieśliśmy, ponieważ na przykład musieliśmy zapłacić podwykonawcom za pewne prace jak stworzenie strony internetowej czy też korektę e-booka lub montaż filmów. Na cenę powinna wpływać także wartość merytoryczna kursu, a także możliwości naszej grupy docelowej. Pamiętajmy, że dla wielu osób pewnym determinantem jest cena takiego produktu. Dlatego czasami lepiej jest postawić na nieco niższą cenę i przyciągnąć szersze grono klientów niż zawyżyć wartość kursu, za który nikt nie będzie chciał zapłacić tak dużo.

Pamiętajmy również, że sprzedając kurs online za pośrednictwem własnej strony internetowej, jeżeli dochód sprzedaży takiego produktu będzie przekraczał 50% obecnej pensji minimalnej, będziemy zmuszeni do założenia własnej działalności gospodarczej. Dlatego jeżeli boimy się kosztów związanych z prowadzeniem własnej firmy, możemy zdecydować się na dostarczenie użytkownikom materiałów za pośrednictwem specjalnej platformy. W takim przypadku to ona występuje w roli sprzedawcy.

Zobacz także: