Jak zarabiać na blogu i czy jest to jeszcze możliwe?

W artykule przeczytasz

Prowadzenie bloga było kiedyś niezwykle popularne i w przypadku największych blogerów, było bardzo dochodowym zajęciem. Obecnie jednak blogi nie cieszą się już tak dużym zainteresowaniem użytkowników, jak jeszcze kilka lat temu. W dzisiejszych realiach większość działań twórców internetowych możemy obserwować na znanych platformach, takich jak Instagram, TikTok czy Facebook. To rodzi pytanie, czy w dzisiejszych czasach opłaca się jeszcze założyć bloga i go prowadzić, a przede wszystkim, czy możliwe jest zarabianie w ten sposób? Podpowiadamy.

Jak prowadzić blog?

Zarabiać w internecie można na wiele różnych sposobów. Niektórzy użytkownicy zastanawiają się, czy da się zacząć zarabiać, prowadząc swój blog. Jeśli tak, to w jaki sposób powinien być on prowadzony, aby przyciągnął uwagę użytkowników, a co za tym idzie, również reklamodawców. Warto mieć świadomość, że blogerem może zostać każdy, ponieważ jest nim tak naprawdę osoba, która publikuje pewne treści w internecie. Mogą to być różnego rodzaju materiały, a więc zarówno teksty, zdjęcia, audio, jak i wideo. Ważne jest jednak, by było one unikalne i odzwierciedlały światopogląd autora.

Tak naprawdę blogerem można nazwać każdą osobę, która publikuje treści w internecie. Ze względu na rozwój innych mediów,  w zależności od tego na jakiej platformie umieszczane są takie materiały, możemy mówić o youtuberach, instagramerach czy tiktokerach. Blogerem zaś obecnie są osoby, które prowadzą własnego bloga. Nie oznacza to, jednak że muszą rezygnować z tworzenia contentu na inne platformy.

Jak zacząć prowadzić bloga?

Żeby móc zarabiać prowadząc bloga, należy najpierw go założyć. Dlatego jeżeli do tej pory nie mogliśmy nazywać się twórcami internetowymi, pierwszym krokiem, jaki musimy podjąć, jest założenie bloga. Nie jest to jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać, ponieważ powinien być on tematyczny, a więc dotyczyć konkretnego działu. Jego nazwa również dobrze, jeżeli będzie nawiązywała do treści, jakie zamierzamy publikować. Pamiętajmy, by nazwa była łatwa do zapamiętania, niezbyt długa i prosta w odmianie, a także unikalna.

Ze względu na to, że już wielu twórców założyło własnego bloga, zanim przejdziemy do dalszych kroków, sprawdźmy dostępność domeny i nazwy, którą wymyśliliśmy na bloga również w innych social mediach, a więc na przykład na TikToku, Instagramie czy Facebooku. Dzięki temu łatwiej nam będzie zachować spójną całość tworzonego contentu, a nasi czytelnicy będą mogli szybciej znaleźć wszystkie prowadzone przez nas profile. 

Następnie musimy wybrać platformę, na jakiej zamierzamy publikować materiały. Najpopularniejszy wśród blogerów jest WordPress, który dysponuje rozbudowanym systemem zarządzania treścią, a także szerokim wachlarzem szablonów czy wtyczek ułatwiających optymalizację strony. Serwisy, które umożliwią nam założenia bloga to też wix.com czy blogger.

Kiedy już stworzymy bloga, powinniśmy zacząć publikować na nim treści. Niezwykle istotne jest, by takie działania przeprowadzać regularnie. W zależności od tego ile mamy czasu, możemy na przykład umieszczać na nim posty raz w tygodniu czy dwa razy w tygodniu, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, by pojawiały się one codziennie, zwłaszcza na początku naszej działalności. Niezwykle istotne jest, by były one wartościowe dla odbiorców, ponieważ kluczem do stworzenia zaangażowanej grupy czytelników, jest nie tylko systematyczność, ale także spójna komunikacja i pozytywny wizerunek marki. 

Na tym etapie pamiętajmy również o SEO. Tworząc treści w internecie, musimy wiedzieć, jakich słów kluczowych, a także innych trików używać, aby nasze materiały znalazły się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu łatwiej dotrzemy do szerszej grupy odbiorców i szybciej będziemy w stanie zarabiać na stworzonym blogu.

Jak zarabiać na blogu dzięki reklamom?

Możliwości zarabiania na blogu jest wiele. Pierwszą z nich jest zarabianie poprzez reklamy. Generowanie dochodu z reklam na blogu możemy rozpocząć dzięki metodom takim jak:

  • Google AdSense – to platforma do wyświetlania reklam na blogach. Google dopasowuje reklamy do treści bloga, a także profilu użytkownika, który go odwiedza. W tym przypadku zarabiamy za wyświetlania lub kliknięcia reklam;
  • reklamy natywne – to subtelnie wplecione w publikowane przez nas treści reklamy. Za ich umieszczenie możemy otrzymać wynagrodzenie od firmy, która zainteresuje się naszą platformą;
  • banery reklamowe – kolejnym ciekawym sposobem na zarabianie na blogu, jest sprzedawanie miejsca na nim na banery reklamowe. Sprzedać miejsce możemy zarówno bezpośrednio firmom, jak i korzystając ze specjalnych platform reklamowych;
  • sieci reklamowe – ciekawą opcją jest też dołączenie do sieci reklamowej wyświetlającej reklamę na naszym blogu. Obecnie oferują one różne formaty reklamy, a także metody rozliczeniowe.

Pamiętajmy o tym, że aby zacząć zarabiać z reklam na swoim blogu, musimy zbudować pewne grono czytelników i regularnie dostarczać im ciekawych i wartościowych dla nich treści. Dopiero wtedy będziemy mogli nawiązać współpracę z agencjami lub firmami reklamowymi czy zarejestrować się na platformach afiliacyjnych.

Ile można zarobić na prowadzeniu bloga stosując marketing afilacyjny?

Kolejnym popularnym sposobem, który pozwala nam czerpać korzyści finansowe z prowadzenia bloga, jest marketing afiliacyjny. Obejmuje on działania polegające na promowaniu produktów lub też usług innych firm, a także otrzymywaniu prowizji od każdej sprzedaży dokonanej za pomocą wygenerowanego specjalnie dla nas linku afiliacyjnego. Jeśli chcielibyśmy zacząć generować dochody z marketingu afiliacyjnego na swoim blogu, możemy wybrać kilka metod. Do najłatwiejszych bez wątpienia zalicza się programy afiliacyjne. 

Obecnie funkcjonuje wiele różnych platform afiliacyjnych jak na przykład Clickbank czy Amazon Associates, które pozwalają na generowanie linków afiliacyjnych i zarabianie na sprzedaży. Pamiętajmy jednak, że aby zarabiać poprzez marketing afiliacyjny, musimy dostarczać odbiorcom wartościowych treści. Dlatego rekomendowane przez nas produkty powinny być naprawdę pomocne i dobrej jakości. W ten sposób możemy nie tylko zarabiać, ale także budować zaufanie i zwiększać szanse na to, że nasi czytelnicy klikną link afiliacyjny i zdecydują się na zakup polecanej przez nas rzeczy.

Niezwykle istotne jest, by wykorzystując marketing afiliacyjny, na swoim blogu promować takie produkty, które będą zgodne z tematyką publikowanych przez nas treści. Dlatego na przykład na blogu kosmetycznym mogą to być kosmetyki czy sprzęty AGD do pielęgnacji włosów lub ciała. Z kolei na blogu poświęconym tematyce sprzątania – środki czystości, odkurzacze i inne tego typu sprzęty.

Najlepiej jest tworzyć wpisy, które będą inspirujące dla naszych czytelników i dołączać do nich w naturalny sposób linki afiliacyjne. Żeby jak najlepiej wpleść takie odnośniki do przygotowanego tekstu, możemy postawić na formy takie jak porównania, listy zakupów czy recenzje produktów. Pamiętajmy, że wszelkie linki afiliacyjne możemy umieszczać nie tylko na blogu, ale również innych swoich social mediach czy też w newsletterze.

Ile można zarobić na prowadzeniu bloga, tworząc content sponsorowany?

Na własnym blogu możemy publikować również sponsorowane treści i w ten sposób osiągać niemałe dochody. Tworzenie contentu sponsorowanego to nic innego, jak współpraca z firmami, które płacą nam za umieszczenie treści sponsorowanej na blogu. Taki content może przybierać różne formy, a więc może być zarówno postem, recenzją produktów, jak i artykułem informacyjnym. Jeżeli poza blogiem prowadzimy także inne kanały w mediach społecznościowych, wówczas możemy takim firmom zaoferować także wpis, na którejś z popularnych platform.

Jak jednak zacząć zarabiać ze sponsorowanego contentu? Przede wszystkim warto kontaktować się bezpośrednio z firmami, które mogłyby być zainteresowane umieszczeniem sponsorowanych treści na naszym blogu. Jeżeli samodzielnie piszemy do takiego przedsiębiorstwa, najlepiej jeżeli w mailu umieścimy załącznik z krótką prezentacją przedstawiającą na przykład charakterystykę naszych odbiorców, statystyki bloga czy też pomysł na sponsorowany content, który mógłby promować usługi konkretnej firmy na naszym blogu.

Inną metodą na pozyskanie zlecenia contentu sponsorowanego jest dołączenie do platform zajmujących się tą kwestią. Należy do nich na przykład WhitePress czy Bloglovin. Łączą one blogerów z firmami chcącymi zlecić stworzenie sponsorowanego contentu. Zawsze warto również w świecie rzeczywistym poznawać ludzi, którzy mogliby być zainteresowani contentem sponsorowanym na naszym blogu. Dlatego warto uczestniczyć na przykład w branżowych targach czy konferencjach.

Jeśli zdecydujemy się na to, aby zarabiać na swoim blogu, tworząc content sponsorowany, pamiętajmy o tym, aby być w tym uczciwym i przejrzystym. Czytelnicy muszą wiedzieć, że zapoznają się z treścią sponsorowaną. Nie możemy więc wprowadzać ich w błąd, co do charakteru publikowanych materiałów. Dodatkowo pamiętajmy o tym, że źle dobrane firmy, które chcemy reklamować, mogą negatywnie wpłynąć na zaufanie czytelników do naszej marki osobistej. Dlatego stawiajmy tylko na zaufane firmy, oferujące naprawdę wysokiej jakości produkty lub usługi, których profil odpowiada tematyce prowadzonego bloga, a także zainteresowaniom naszych czytelników.

Zarabianie na blogu przez sprzedaż własnych produktów

Doskonałym sposobem na zarabianie dzięki prowadzeniu bloga, jest sprzedaż własnych produktów. Niestety blogerzy wciąż rzadko decydują się na takie rozwiązanie, ponieważ wirtualne produkty na blogu oferuje około 15-20% użytkowników. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na fakt, iż sprzedaż nierzadko wymaga od twórcy sporo nakładów finansowych, ale też kreatywności i przedsiębiorczości. Bez wątpienia jednak warto rozważyć taką opcję, ponieważ sprzedaż własnych produktów może być świetnym sposobem na dobre zarobki, jeśli tylko podejdziemy do tej kwestii, mając odpowiedni plan. Jak zacząć sprzedawać własne produkty na blogu i zarabiać w ten sposób? Dobrze jest uwzględnić następujące kroki:

  • stworzyć produkt – może to być na przykład kurs online, e-book, jadłospis, webinar, płatny podcast, szablony, presety i wiele innych opcji. Pamiętajmy jednak, że musi być to wysokiej jakości produkt, który będzie odpowiadał na potrzeby naszych odbiorców, a także będzie dopasowany do niszy i tematyki bloga;
  • stworzyć stronę internetową – musi być profesjonalna, atrakcyjna wizualnie, a także łatwa w nawigacji tak, by użytkownicy mieli dostęp do klarownych danych na temat cen danego produktu czy też warunków dostawy;
  • promowanie produktu na blogu – jeśli zdecydowaliśmy się na to, by wykonać samodzielnie produkt, który chcemy następnie sprzedawać, warto wykorzystać swojego bloga również do promowania takiej rzeczy. Warto więc w poszczególnych wpisach i innych treściach blogowych wplatać informacje dotyczące oferowanych przez nas produktów. Możemy na przykład pisać porady dotyczące ich wykorzystania czy też stworzyć serię wpisów opisujących historię ich tworzenia.

Warto promować swoje produkty sprzedawane przez bloga nie tylko za pośrednictwem tego jednego medium, ale także innych platform. Możemy więc udostępniać zdjęcia czy filmy oraz inne materiały prezentujące nasz produkt na Facebooku, Instagramie, Tik Toku platformie X i w wielu innych miejscach.

Jak zarobić na powadzeniu bloga z płatnymi subskrypcjami?

Jedną z metod, które można wykorzystać, aby zarabiać na blogu, jest wprowadzenie płatnych subskrypcji niektórych materiałów. Pamiętajmy jednak, że z takiego rozwiązania obecnie nie korzysta zbyt wielu twórców i najprawdopodobniej artykuły Premium nie przyniosą nam wiele zarobku. Mimo to jednak tworzenie treści specjalnych dostępnych tylko dla subskrybentów, którzy dokonają płatności, jest jedną z metod zarabiania z bloga.

Płatne subskrypcje zazwyczaj obejmują wyjątkowe, ekskluzywne treści lub też dodatkowe korzyści dla czytelników. Żeby wprowadzić płatną subskrypcję na blogu, należy najpierw zidentyfikować te treści, które mogłyby być tak atrakcyjne dla czytelników, że byliby oni w stanie za nie zapłacić. Mogą to być nie tylko artykuły, ale też na przykład zaawansowane poradniki, raporty branżowe czy materiały wideo. Następnie zastanówmy się, jaką cenę chcemy ustalić za dostęp do artykułów Premium czy też subskrypcje całego bloga. Powinna być ona dopasowana do naszej grupy docelowej, a także wartości oferowanych treści. Dlatego przynajmniej na początku, kiedy tych artykułów nie będzie zbyt dużo, powinna być ona raczej symboliczna.

Na tym etapie musimy również wybrać platformę do obsługi płatności, która będzie umożliwiała nam zarządzanie subskrypcjami, a dodatkowo zagwarantuje bezpieczeństwo transakcji. Żeby jak najwięcej naszych czytelników dowiedziało się o możliwości uzyskania dostępu do artykułów Premium, zadbajmy o promocję płatnej subskrypcji na swoim blogu, a także w innych mediach społecznościowych, ukazując korzyści wynikające z takiego rozwiązania. Żeby nasi subskrybenci byli zadowoleni, musimy regularnie uzupełniać treści Premium na blogu, a w razie potrzeby również je aktualizować.

Prowadzenie bloga – zarobki

Wiele osób zastanawia się, ile można zarabiać w internecie, będąc blogerem. Warto mieć świadomość, że każdy twórca może liczyć na zupełnie inny zarobek. Dlatego wielu z nich nie ma z bloga praktycznie nic i jest on wyłącznie ich pasją oraz możliwością dzielenia się swoimi odczuciami z czytelnikami. Inni zaś mogą bez problemu się utrzymać dzięki tej formie zarobku. Uśrednione zarobki blogerów bardzo trudno jest podać ze względu na to, że osoby takie zazwyczaj nie dzielą się takimi informacjami z szerszą publicznością. Dlatego przyjmuje się, że mogą one wynosić od 500 do 6000 zł. Nierzadko jednak najbardziej znani blogerzy, osiągają zarobki rzędu kilkunastu, a nawet kilkuset tysięcy miesięcznie.

Wysokość wynagrodzenia pochodzącego z bloga uzależniona jest od kilku czynników. Przede wszystkim od tego, jak duże mamy grono odbiorców, a także jakie są jego przyzwyczajenia i zachowania. Nierzadko wpływ na nasze zarobki ma także tematyka prowadzonego bloga. Bez wątpienia jednak obok liczby czytelników, największe znaczenie w kontekście wysokości zarobków ma sposób, jaki wybierzemy, aby spieniężyć swojego bloga. Wśród sprawdzonych sposobów na zarabianie na blogu wymienia się:

  • publikację artykułów sponsorowanych;
  • subskrypcje i content Premium;
  • sprzedawanie własnych produktów;
  • udostępnianie powierzchni pod reklamę;
  • płatne współprace z markami powiązanymi z tematyką bloga;
  • programy partnerskie.

Bez wątpienia w przypadku marketingu afiliacyjnego czy reklamowego, na wysokość zarobków wpływa liczba kliknięć, a więc ma ona bezpośrednie powiązanie z liczbą użytkowników, którzy regularnie odwiedzają naszego bloga. Publikacja artykułów sponsorowanych dotyczących na przykład promocji usług czy produktów danej firmy z kolei może nam dostarczyć również wysokich zarobków. W tym przypadku jednak wiele zależy od tego, ile firma chcąca uzyskać wpis na naszym blogu, jest w stanie zapłacić za takie działania.

Według badań jednak średnio blogerzy miesięcznie zarabiają w większości przypadków od 100 do 500 zł. Takie stawki dotyczą nawet 1/4 użytkowników. Około 20% może liczyć na zarobki od 500 do 1000 zł oraz od 1000 do 10 000 zł. powyżej 10 000 zł według ankiet, które przeprowadzane są przez portale branżowe, zarabia jedynie około 5-7% blogerów.

Ile kosztuje prowadzenie bloga?

Prowadzenie bloga może być jedną z form zarobku. Dla niektórych osób staje się nawet głównym źródłem dochodu. Warto jednak mieć świadomość, że aby zacząć zarabiać dzięki wpisom blogowym, musimy najpierw go założyć. Z jakimi kosztami w takiej sytuacji musimy się liczyć? Wiele platform pozwala nam założyć bloga za darmo. Jednak zlecając takie zadanie profesjonalistom, musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 3000-5000 zł. Jeżeli strona internetowa, na której będzie znajdował się blog, jest funkcjonalna i atrakcyjna wizualnie, a także zoptymalizowana pod kątem wydajności i widoczności w wynikach wyszukiwania, istnieje duża szansa, że szybciej zostanie odnaleziona przez potencjalnych czytelników. 

Powyższe koszty mogą podwyższyć również inne elementy, takie jak optymalizacja SEO czy niestandardowy projekt graficzny. Pamiętajmy jednak, że tworząc bloga, inwestujemy jednorazowo w platformę, która może nam przynieść długoterminowe korzyści i pomóc uzyskać dodatkowe źródło dochodu.

Czy opłaca się jeszcze prowadzić bloga i na nim zarabiać?

Wiele osób zastanawia się, czy w dzisiejszych czasach opłaca się jeszcze być blogerem. Faktycznie, jeżeli do tej pory nie prowadziliśmy bloga i dopiero zamierzamy go założyć, szansa na rozwinięcie takiego kanału tak szybko, jak miało to miejsce jeszcze kilkanaście lat temu, jest znacznie niższa. Dlatego też musimy mieć świadomość, że blog ma swoje wady i zalety. Do zalet można zaliczyć kontrolę nad treścią, budowanie społeczności, ale też marki osobistej, przekazywanie wiedzy i możliwość zarobku. Wadą jest jednak zmienność trendów, konkurencja w sieci oraz konieczność poświęcenia sporej ilości czasu przy braku gwarancji sukcesu.

Ze względu na to, że od kilku lat w sieci dominują media społecznościowe, wiele osób zastanawia się, czy jeszcze opłaca się prowadzić bloga. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które chciałyby wyrażać swoją pasję i zainteresowania tworząc unikalne treści oddające ich osobowość i perspektywę. Dodatkowo blog gwarantuje nam długoterminową obecność online, a co za tym idzie, budowanie grupy czytelników i świadomości marki. Pamiętajmy jednak, że blog wymaga od nas dużego zaangażowania, kreatywności i systematyczności. Dlatego też w dzisiejszych czasach nie powinien być on jedynym medium, za pośrednictwem którego będziemy komunikować się z naszymi odbiorcami. Może on stanowić uzupełnienie również innych mediów społecznościowych, takich jak Facebook, X, Instagram czy TikTok lub LinkedIn.

Zobacz także: