Nie od dziś wiadomo, że sprawna komunikacja to klucz do budowania solidnych i zdrowych relacji. Liczy się nie tylko wyrażanie własnych emocji, ale również znajomość technik aktywnego słuchania. Jedną z nich stanowi parafraza. Czym jest i jak wpływa na porozumienie się z drugą osobą?
Czym jest parafraza w komunikacji?
Parafraza w komunikacji polega na powtórzeniu wypowiedzi swojego rozmówcy własnymi słowami, ale zachowując przy tym sens wypowiedzi. W pierwszej kolejności trzeba dobrze zrozumieć esencję komunikatu, by następnie móc wyrazić go samodzielnie.
Dzięki technice parafrazy komunikacyjnej można lepiej zrozumieć intencje swojego rozmówcy. Przydaje się to zarówno w relacjach biznesowych, np. pomiędzy sprzedawcą a klientem, jak i w stosunkach prywatnych pomiędzy członkami rodziny, przyjaciółmi czy partnerami.
Przykładowe wypowiedzi z wykorzystaniem tej techniki mogą brzmieć np.:
Klient: „Szukam swetra, który nie będzie się mechacił i będzie miękki oraz przyjemny dla skóry”.
Sprzedawca: „Rozumiem, że szuka pan ubrania z wysokiej jakości materiału, np. z wełny alpaki, która nie powoduje uczucia drapania”.
Jak parafraza w komunikacji wpływa na relacje?
Parafraza w komunikacji to sposób na pokazanie rozmówcy zainteresowania rozmową. Okazuje szacunek i zaangażowanie w dialog, co sprawia, że rozmówca czuje się ważny i słuchany. Pomaga to budować relację bazującą na zaufaniu i zrozumieniu, co przydaje się zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym.
Powtarzając własnymi słowami wypowiedź drugiej osoby, zmniejsza się ryzyko nieporozumień. Pozwala to uniknąć potencjalnych konfliktów lub napięć, które mogą wynikać z błędnej interpretacji czyichś słów. Jeśli odbierze się coś nieprawidłowo, druga osoba może to natychmiast wyjaśnić.
Parafraza pozwala lepiej wczuć się w sytuację i emocje rozmówcy. Zdecydowanie łatwiej wtedy zrozumieć uczucia i potrzeby drugiej osoby. To ważne budowaniu głębszej więzi. W komunikacji ze współpracownikami czy klientami ta technika aktywnego słuchania niesie następujące korzyści:
- zwiększa efektywność negocjacji;
- buduje relacje bazujące na zaufaniu;
- kształtuje profesjonalny wizerunek rozmówcy;
- pozwala uniknąć nieporozumień, które niekiedy prowadzą nawet do zakończenia współpracy.
W przypadku relacji w życiu osobistym warto wyróżnić takie korzyści jak:
- dogłębne zrozumienie drugiej osoby;
- łagodzenie napięć i zapobieganie kłótniom;
- wzmacnianie bliskości i więzi emocjonalnej;
- wsparcie komunikacji bazującej na szczerości.
Parafrazowanie w komunikacji sprawdza się także w relacjach na linii rodzic – dziecko. Czasami w ten sposób matka czy ojciec mogą lepiej zrozumieć potrzeby swojego malucha, który po nieprawidłowej parafrazie dokładniej sprecyzuje swoje odczucia czy prośby. Wpływa to na poczucie zrozumienia, zapobiega wybuchom emocji i rozwija też umiejętności komunikacyjne małego człowieka.
Czego unikać w komunikacji interpersonalnej?
Aby móc w pełni korzystać z zalet aktywnego słuchania, w tym parafrazy, należy wiedzieć, czego unikać w komunikacji z drugą osobą. Przede wszystkim nie powinno się przerywać czyichś wypowiedzi. To oznaka braku szacunku i zainteresowania względem tego, co ktoś chce wyrazić.
Nie warto też udzielać rad, kiedy druga osoba o to nie prosi. Jeśli bardzo chce się wyrazić swój punkt widzenia, najlepiej zapytać, czy druga osoba chce go usłyszeć. Nie powinno się też oceniać i krytykować swojego rozmówcy w czasie dialogu niezależnie o tego, czy ma to miejsce w pracy, czy w sytuacji prywatnej.
W parafrazie należy unikać wyciągania własnych wniosków lub dodawania czegoś, czego rozmówca nie zawarł w wypowiedzi. Gdy ktoś mówi „Jestem zmęczona ciągłym stresem w pracy”, warto stronić od komentarzy typu „Czyli nie radzisz sobie z obowiązkami?”. Zamiast tego lepiej zabrzmi: „Czyli praca ostatnio mocno cię obciąża?”.
Nie powinno się także dodawać słów oceniających do parafrazowanej wypowiedzi czy parafrazować jedynie wybiórczo, pomijając ważne dla autora słów kwestie. Warto ćwiczyć tę umiejętność na co dzień, by umieć budować silne i bazujące na zaufaniu relacje z innymi osobami.