Zarówno w kontekście poszukiwania pracy, jak i rozwoju biznesu, obecnie popularnym pojęciem jest networking biznesowy, czyli budowanie sieci kontaktów zawodowych. Ze względu na to, że bardzo często sukces zawodowy zależy od dobrej sieci kontaktów, networking jest terminem istotnym z punktu widzenia zarówno budowania własnej firmy, jak i rozwoju swojej kariery zawodowej. Czym dokładnie jest networking? Na czym polega i jakie ma znaczenie w biznesie? Podpowiadamy.
Czym jest networking?
Według definicji networking to proces wymiany informacji i zasobów, a także wzajemnego wsparcia i możliwości. W ramach tego działania możliwe jest rozwijanie swojej wiedzy zawodowej i zaistnienie w świadomości partnerów oraz szereg innych działań prowadzonych dzięki zbudowanej sieci kontaktów. Networking jest więc działalnością, której celem jest poszerzenie sieci kontaktów zawodowych, dzięki czemu generowane są nowe możliwości zawodowe i biznesowe. W ramach networkingu możemy budować trwałe relacje biznesowe zarówno z innymi przedsiębiorcami, jak i specjalistami z różnych branż. Jest to więc działanie, w ramach którego budujemy satysfakcjonującą nas sieć kontaktów z osobami o podobnych wartościach i zainteresowaniach.
Jak skutecznie prowadzić networking i budować sieć kontaktów?
Sieć kontaktów to potężne narzędzie, z którego korzystają zarówno przedsiębiorcy, managerowie, osoby zarządzające, jak i pracownicy zatrudnieni na stanowiskach niskiego szczebla. Networking, czyli rozwijanie kręgu społecznego znajduje zastosowanie w wielu różnych branżach. Należy pamiętać, że budowanie sieci kontaktów to ciągły proces, który wymaga często sporo czasu i zaangażowania. Jak najskuteczniej budować sieć kontaktów biznesowych?
Na samym początku budowanie własnej sieci kontaktów, a więc poszukiwanie i nawiązywanie nowych znajomości może być stresujące i dla wielu osób stanowi niemałe wyzwanie. Jeżeli jednak już zrobimy pierwszy krok, łatwiej nam będzie poszerzać swoją sieć i zdobywać nowe znajomości. Gdzie można poszukiwać wartościowych kontaktów?
Wśród znajomych – warto przejrzeć listę kontaktów osobistych, czyli znajomych ze szkoły lub studiów, a także członków rodziny czy byłych współpracowników. Być może w tym gronie znajdzie się osoba, z którą warto wymieniać się informacjami czy pomysłami na biznes, a więc odświeżyć z nią znajomość.
Na eventach branżowych – udział w konferencjach, różnego rodzaju targach, szkoleniach lub innych spotkaniach związanych z naszą branżą, pozwala nam poznać nowe osoby i poszerzać sieć swoich kontaktów. Uczestnictwo w eventach branżowych jest istotne zarówno dla osób, które chcą związać się z danym sektorem i liczą na rozwój swojej kariery w pewnej dziedzinie, ale również dla przedsiębiorstw działających w konkretnej branży. Wszelkie metody nawiązywania kontaktów w świecie offline, czyli spotkania twarzą w twarz wymagają jednak pewnych umiejętności społecznych.
Online za pośrednictwem mediów społecznościowych i platform takich jak LinkedIn czy kiedyś funkcjonujące GoldenLine – profesjonalne portale społecznościowe nastawione na budowanie relacji biznesowych, na których można na przykład dołączyć do grup branżowych czy uczestniczyć w webinarach, są skutecznym narzędziem w działaniach networkingowych i rozwoju kariery zawodowej. Z ich wykorzystaniem możemy szybko poszerzyć swoją sieć kontaktów, które w przyszłości mogą pomóc nam odnieść sukces w biznesie.
Korzyści płynące z networkingu
Networking to działalność, którą warto traktować jako długoterminową inwestycję. Z tego powodu korzyści ze zbudowania swojej sieci kontaktów możemy czerpać dopiero po pewnym czasie, a więc wtedy kiedy zdobędziemy zaufanie i uznanie w oczach takich osób. Pamiętajmy też, że networking nie polega wyłącznie na czerpaniu korzyści z pewnych znajomości jednej osobie ale na obustronnych działaniach. Oznacza to, że powinniśmy być gotowi na to, by pomagać innym. Skuteczny networking może zapewnić nam korzyści takie jak:
- dostęp do tzw. ukrytych rekrutacji,
- rekomendacja pracodawcy naszej kandydatury kiedy będziemy chcieli znaleźć pracę,
- możliwość dotarcia do osób decyzyjnych w poszczególnych firmach.
Znaczenie networkingu i utrzymywanie dobrych relacji z innymi ludźmi jest istotne nie tylko dla osób poszukujących pracy, które mogą skłonić pracowników do polecania swojej kandydatury, a więc dzięki pomocy znajomych związanych z daną branżą znaleźć pracę. Mimo że networking zalicza się do dobrych metod poszukiwania pracy, to jednak pielęgnowanie relacji z innymi ludźmi może nam pomóc nie tylko w budowaniu kariery zawodowej, ale również w prowadzeniu swojej działalności gospodarczej. W takim przypadku, gdy posiadamy własną firmę, dzięki networkingowi możemy rozpocząć współpracę na zasadzie B2B z osobami należącymi do naszej sieci kontaktów. Sieć współpracy pomaga również:
- pozyskać nowych klientów,
- promować swój biznes tzw. pocztą pantoflową,
- znaleźć zaufanych partnerów i nawiązać z nimi relacje biznesowe.
Networking stanowi ważny element życia zawodowego nie tylko ze względu na to, że m.in. pozwala zdobyć nam nowych klientów czy znaleźć pracę, ale również pozwala na dzielenie się wiedzą z innymi i czerpanie z doświadczeń osób związanych z naszą branżą. Weźmy jednak pod uwagę, że zdobywanie i podtrzymywanie dobrych relacji z osobami z naszej siatki kontaktów wymaga pewnego wysiłku.
Jakie znaczenie ma networking w biznesie? Dlaczego jest ważny w biznesie?
Korzystanie z narzędzi networkingowych bez wątpienia stanowi wsparcie w prowadzeniu własnego biznesu. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż dzięki sieci kontaktów możemy dotrzeć do osób zainteresowanych naszymi usługami, często zwłaszcza dla nowo powstających firm działania takie stanowią podstawę ich funkcjonowania. Młode biznesy nierzadko pierwszych swoich klientów znajdują właśnie wykorzystując e-maile i numery telefonów do bliskich osób, a także swoje media społecznościowe.
Networking pozwala zaoferować swoje usługi szerszemu gronu odbiorców przy braku nakładów finansowych na reklamę, ponieważ polecenia często docierają do osób zainteresowanych pocztą pantoflową i odpowiadają za nie osoby znajdujące się w naszej sieci kontaktów. Skrajnym i często nieco niemoralnym przykładem dobrze funkcjonującej sieci może być MLM, czyli multilevel marketing, który polega na rozwijaniu siatki dystrybucji.
W kontekście znaczenia networkingu w biznesie warto zwrócić uwagę na fakt, iż rozbudowana sieć kontaktów często buduje wiarygodność naszej firmy w oczach potencjalnych klientów. Dlatego Im więcej mamy kontaktów, tym inwestorzy czy inne firmy prędzej nam zaufają. Warto zadbać również o to, by zwłaszcza w przypadku działań networkingowych prowadzonych online, nasi klienci wystawiali nam recenzje lub opinie, które również będą wpływały na zwiększenie wiarygodności firmy i być może zachęcą inne osoby do skorzystania z naszych usług.
Jak wykorzystać networking w biznesie? Sprawdź czym jest marketing sieciowy i jak możesz stworzyć z jego pomocą własny biznes.
Jak networking może pomóc nam odnieść sukces zawodowy?
Chociaż o networkingu powiedziano już sporo, to jednak wiele osób wciąż nie wie, jak może on zaprowadzić je do sukcesu. Pamiętajmy, że każda umowa powinna być oparta na zaufaniu. Dlatego niezależnie od tego czy szukamy pracy, czy chcemy znaleźć partnerów biznesowych, najpierw druga strona musi poczuć, że jesteśmy wiarygodni i że można nam ufać. Inwestując swój czas i zaangażowanie w profesjonalną sieć kontaktów, zyskujemy, ponieważ dzięki niej firmy z branży, którą jesteśmy zainteresowani, będą w nas dostrzegały jako wartościowego partnera.
Kluczem do sukcesu często poza ciężką pracą jest również szczęście. Nawet jeżeli oferujemy doskonałe produkty czy najwyższej jakości usługi, jeżeli nie znajdziemy partnerów, którzy chcieliby z nami współpracować, wówczas nie będziemy zarabiać i nasz biznes prędzej czy później będzie skazany na porażkę. Budując relacje oparte na zaufaniu, zyskujemy pewność, że bliskie nam osoby pomogą nam rozwijać nasz biznes, korzystając z naszych usług czy promując je i polecając szerszemu gronu. Sukces zawodowy dzięki sieci kontaktów jest więc łatwiejszy do osiągnięcia.
Na podstawie książki „Networking. Jak znaleźć pracę i odnieść sukces zawodowy dzięki tworzeniu sieci kontaktów” L. Michelle Tullier, działanie te prowadzi do sukcesu, kiedy znamy swoje mocne strony i budujemy sieć kontaktów nawet wtedy kiedy wydaje nam się ona niepotrzebna. Nie należy również mówić źle o żadnej osobie, firmie czy organizacji, lecz być przyjaznym i zachowywać się naturalnie, a także pomagać innym nawet wtedy kiedy nie mamy z takich działań bezpośrednich korzyści. Zaś poznając nowe osoby, warto skupić się na zapamiętaniu ich imion i nazwisk.